Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyckat trots urspårning

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Urspårning. Modelljärnvägen vid Järnvägsmuseet är mycket verklighetstrogen. Vid ett tillfälle stannar trafiken upp utan att någon förstår varför. Bakom krönet finns förklaringen;        ett ånglok har spårat ur vid en växel. Incidenten är dock inte allvarligare än att den snabbt kan åtgärdas. Med gemensamma krafter lyfter några banarbetare tillbaks loket på rälsen.

GävleMellan ångloket F1200 och det moderna X2000-loket ryms en rejäl bit tåghistoria. Under Järnvägsmuseets dag fanns båda loken representerade.F1200 körde några uppvisningsturer och inne i museet fick besökarna chansen att testa en ny X2000-simulator.

Annons
Även i vardagliga fall är Järnvägsmuseet är en attraktion som lockar folk från hela landet. Att strömmen av besökare blir extra stor när museet kraftsamlar och visar upp fler loktyper än någonsin tidigare under en och samma dag är därför inte så konstigt.

Mycket folk
- Jag vet inte exakt hur många inpasserande vi har haft, men jämfört med tidigare år är det mycket folk nu, säger kvinnan i biljettkassan vid entrén.
Längs järnvägen som går förbi museet visade flera äldre lokmodeller upp sig. En ordningsvakt hade fullt sjå med att hålla de fotograferande entusiasterna vid banvallen på lämpligt avstånd från rälsen när tågen passerade.
Inne på gården visade Gävle Modelljärnvägsklubb upp sin anläggning. Mot betalning fick gamla som unga kliva ombord på tågen och åka ett varv längs banan som slingrar sig i en åtta på området.
Det hela var mycket verklighetstroget. Vid ett tillfälle stannade trafiken upp utan att någon förstod varför. Bakom krönet fanns förklaringen; ett ånglok hade spårat ur vid en växel.
Incidenten var dock inte allvarligare än att den snabbt kunde åtgärdas. Med gemensamma krafter lyfte några banarbetare tillbaks loket på rälsen.

Heta fotoobjekt
Många av besökarna nöjde sig med att promenera omkring och fotografera eller titta på de olika lokmodellerna. En av dem var Lizette Hidlund som till vardags jobbar som tågmästare hos SJ.
- I dag har jag åkt med Skåj-tåget från Stockholm och hit. Det är ett tåg med vagnar från 1940 och 1950-talet som dras av ett F701-lok.
Vad är tjusningen med tåg?
- Det finns så många varianter. Och eftersom tekniken och utvecklingen går så snabbt framåt är det intressant att kunna jämföra de gamla tågen med de nya. Kamratskapen bland de intresserade är också speciell, det är kul att träffas och prata med varandra.
Tåg är alltså både jobb och fritid för dig?
- Ja, jag har jobbat som tågmästare i sju år. Ända sen jag var tio år och min pappa började släpa runt mig överallt har jag varit intresserad. Så jag har varit här många gånger förut.
ERIK WIKSTRÖM
026-15 96 29
erik.wikstrom@gd.se


GÄVLE
Mellan ångloket F1200 och det moderna X2000-loket ryms en rejäl bit tåghistoria. Under Järnvägsmuseets dag fanns båda loken representerade.
F1200 körde några uppvisningsturer och inne i museet fick besökarna chansen att testa en ny X2000-simulator.
Även i vardagliga fall är Järnvägsmuseet är en attraktion som lockar folk från hela landet. Att strömmen av besökare blir extra stor när museet kraftsamlar och visar upp fler loktyper än någonsin tidigare under en och samma dag är därför inte så konstigt.

Mycket folk
- Jag vet inte exakt hur många inpasserande vi har haft, men jämfört med tidigare år är det mycket folk nu, säger kvinnan i biljettkassan vid entrén.
Längs järnvägen som går förbi museet visade flera äldre lokmodeller upp sig. En ordningsvakt hade fullt sjå med att hålla de fotograferande entusiasterna vid banvallen på lämpligt avstånd från rälsen när tågen passerade.
Inne på gården visade Gävle Modelljärnvägsklubb upp sin anläggning. Mot betalning fick gamla som unga kliva ombord på tågen och åka ett varv längs banan som slingrar sig i en åtta på området.
Det hela var mycket verklighetstroget. Vid ett tillfälle stannade trafiken upp utan att någon förstod varför. Bakom krönet fanns förklaringen; ett ånglok hade spårat ur vid en växel.
Incidenten var dock inte allvarligare än att den snabbt kunde åtgärdas. Med gemensamma krafter lyfte några banarbetare tillbaks loket på rälsen.

Heta fotoobjekt
Många av besökarna nöjde sig med att promenera omkring och fotografera eller titta på de olika lokmodellerna. En av dem var Lizette Hidlund som till vardags jobbar som tågmästare hos SJ.
- I dag har jag åkt med Skåj-tåget från Stockholm och hit. Det är ett tåg med vagnar från 1940 och 1950-talet som dras av ett F701-lok.
Vad är tjusningen med tåg?
- Det finns så många varianter. Och eftersom tekniken och utvecklingen går så snabbt framåt är det intressant att kunna jämföra de gamla tågen med de nya. Kamratskapen bland de intresserade är också speciell, det är kul att träffas och prata med varandra.
Tåg är alltså både jobb och fritid för dig?
- Ja, jag har jobbat som tågmästare i sju år. Ända sen jag var tio år och min pappa började släpa runt mig överallt har jag varit intresserad. Så jag har varit här många gånger förut.
ERIK WIKSTRÖM
026-15 96 29
erik.wikstrom_gd.se
Annons
Annons
Annons