Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lyftet får kritik för bristande elevstöd

+
Läs senare
/
  • Skolverket anser att Lyftet bland annat inte gjort tillräckligt för att hjälpa en elev att klara skolgången. Foto: Lars Wigert

GÄVLE Friskolan Lyftet i Gävle gjorde inte tillräckligt för att hjälpa en tidigare elev att klara skolgången.
Dessutom var det fel att sprida uppgifter om flickan vidare utan familjens medgivande.
Det slår Skolverket fast efter en granskning.

För över ett år sedan berättade GD om anmälan som lämnats in mot friskolan Lyftet i Gävle. Föräldrarna till flickan var besvikna på skolan som de ansåg inte gjort tillräckligt för att hjälpa deras dotter.
Våren 2005 utreddes flickan av en psykolog på BUP, barn- och ungdomspsykiatrin i Gävle. När resultatet var färdigt fick friskolans rektor och två av lärarna en genomgång av psykologen.

Om de hade några ytterligare funderingar uppmanades skolan att kontakta BUP. Föräldrarna deltog vid samma möte.
Men vid årsskiftet framkom att skolan inte tagit åt sig informationen och inte förmått att bemöta eleven på ett professionellt sätt.
I januari 2006 hade därför föräldrarna, skolan och psykologen ett nytt möte. Då meddelade en lärare att han redan när flickan gick i sjuan insåg att hon inte skulle klara kunskapsmålen, ändå satte skolan inte in några åtgärder förrän hon kommit upp i årskurs nio.
Föräldrarna var även besvikna på skolan sedan de fått veta att en lärare lämnat uppgifter från elevvården som handlade om flickans personliga förhållanden till hennes blivande gymnasieskola.
Föräldrarna hävdar att de inte gett sitt godkännande till detta medan skolan menar att så var fallet.

Skolverket skriver i sitt beslut att det är svårt att bringa klarhet i frågan men att det är viktigt att skolan är tydlig mot föräldrarna om hur information om elever förs vidare mellan skolor.
När friskolan Lyftet gett sin version av flickans högstadietid till Skolverket har friskolan påpekat att hon skolkade mycket och vägrade att delta i vissa av stödinsatserna.
Men Skolverket menar att friskolan inte verkat intresserad av att utreda vad frånvaron berodde på och inte arbetat aktivt med att få flickan mer motiverad att delta i skolarbetet. Skolan har heller inte gjort någon egen utredning av flickans stödbehov.

Skolverket bedömer därför att Lyftet brustit när det gäller att utreda, åtgärda, dokumentera och följa upp flickans behov av stödinsatser och riktar nu kritik mot friskolan.
Senast den 28 december ska skolan redovisa vilka åtgärder som den ska vidta för att det som hände flickan inte ska upprepas igen.
GD har inte lyckats nå skolans rektorer för en kommentar.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons