Mackmyra redo för satsning i New York

Nu satsar Mackmyra Svensk Whisky på att slå sig in på USA-marknaden. – Går det bra kan det här bli riktigt spännande på ett par års sikt, säger Rikard Lundborg, marknadschef.

Rikard Lundborg och den övriga destilleriledningen är nyss hemkomna från en stor whiskymässa i New York. Det är där de tänker satsa på att etablera sig. Först.

USA är en enorm marknad. Men består av 50 delstater med helt olika regler för alkoholförsäljning. Att småsatsa lite här och där är helt omöjligt. Bättre då att så ett litet men välplacerat frö, resonerar Rikard Lundborg.

– Vi tror på att försöka få fotfäste på Manhattan. Eller kanske en del av Manhattan, säger han.

Det kan låta futtigt. Men genomtänkt.

– New York ligger nära, relativt sett. Det är där man hamnar när man flyger till USA. Där finns en väldigt stor grupp människor som aktivt söker nya upplevelser, säger Rikard Lundborg och jämför med Frankrike.

Fransmännen är, kanske lite förvånande, världens största whiskykonsumenter. Men de dricker blended, eller skotsk whisky. De har ett konservativt synsätt på vad de vill ha.

Manhattanborna är tvärtom. Nyfikna på nyheter. Här finns dessutom många svenska företag, svenskättlingar och andra som kan ge draghjälp och sprida intresset.

Rikard Lundborg talar om att försöka etablera ambassadörer på samma sätt som man gjort med fatägare i Sverige. De som äger ett fat är så många, och pratar så mycket om Mackmyra med sina bekanta att övrig marknadsföring i stort sett inte behövs.

Något liknande borde gå att uppnå i New York, tror Rikard Lundborg.

I nästa vecka startar arbetet med en förstudie i samarbete med svenska exportrådet som väntas bli klar i mars 2009. Sedan vet man förhoppningsvis mer i detalj hur man ska gå till väga.

Allt måste göras rätt.

Under New York-besöket hade Mackmyradelegationen flera möten med distributörer och besökte flera olika whiskybutiker och presenterade sitt koncept.

I USA måste butikerna beställa från en distributör som i sin tur beställer från en importör. Det är alltså där man måste börja.

– Det gäller att hitta rätt lösning för oss, säger Rikard Lundborg.

Vad en USA-satsning kan medföra i försäljningsvolymer vill han inte spekulera i.

Inte heller hur lång tid det tar att etablera sig.

– Vi har inte ens uppnått en mogen marknad i Sverige än, och har massor kvar att göra i Europa. Men vi känner att vi är mogna att ta det här steget nu, och arbeta med det mot ett mål som kanske ligger fyra år från nu.

– USA har en potential att bli den största marknaden utanför Sverige, säger han.

Dela
  • +1 Intressant!