Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Med ångkraft nedför älven

/
  • Foto: GUN WIGH\nMini. Under Ångbåtens dag körde också den pyttelilla båten Smulan, från Dalarna, passagerare ut på Hedesundafjärden.

GYSINGEI går firades Ångbåtens dag vid Dalälvarnas flottningsmuseum i Gysinge. Anledningen var att ångvarpbåten Laxen äntligen är sjöduglig efter tre år på land.

Både eldrörspannan och ångmaskinen liksom varpspelet har nämligen fått en rejäl översyn under våren.

- Nu går hon som ett urverk, säger ångmaskinisten Harry Strandberg från Torshälla i Eskilstunatrakten.
Det är han som har varit ansvarig för renoveringen av den gamla ångmaskinen.

Efter att hytten monterats bort skickades båten ner till Torshälla på en trailer för en fullständig genomgång.
Harry Strandberg plockade ner hela maskinen för att kunna justera lager, ställa in ventiler, mäta upp spel och mycket annat.
I går var han med dels för att kolla att allt fungerade och dels för att en båt som kör passagerare måste ha en behörig maskinist ombord.

Tolv vuxna per tur
Och det var många som kände sig kallade att få ta en tur med Laxen ut på Hedesundafjärden och Dalälven.
Men antalet passagerare var begränsat till tolv vuxna per gång. Barnen fick slinka med på köpet.

- Det var kul att åka under bron. Och när de tog ner skorstenen, säger David Österlund, fem år från Torsåker.

När Laxen skulle fara under den gamla järnvägsbron från 1901 var nämligen skepparen och hans besättning tveksamma till om det skulle fungera.
Vattennivån är just nu cirka 50 centimeter högre än vanligt.
Lösningen blev helt enkelt att fälla skorstenen. Men när Laxen vände hemåt visade det sig att det inte var några problem.
En skrattande besättning konstaterade att det fanns gott om spelrum - hela 30 centimeter!

- Kul är det att åka båt. Men det var ju helt onödigt att plocka ner skorstenen. Det gick ändå. Man måste ju prova, säger Davids kompis Erika Svedin, sju år.

Byggdes 1899
Laxen byggdes 1899 som dragbåt för timmer som flottades på Dalälven.
Hon var i drift ända fram till 1970 då flottningen i älven lades ner.
Efter pensionen såldes hon och hamnade ett tag i Leksand där hon blev liggande på land och rostade.
Men 1979 köptes hon hem till Gysinge igen och kunde vara med på invigningen av Flottningsmuseet 1980.
Efter det renoverades Laxen efter bästa förmåga men för tre år sedan tog pannan slut och hon fick vila igen.

- Antagligen beror det på att underhållet varit lite eftersatt. När hon användes vid flottningen skruvade gubbarna ner hela motorn och smörjde upp den igen varje vinter, säger Sven Hellström från Österfärnebo som jobbar nere i maskinrummet den här dagen.
Själv har han gedigen erfarenhet inom området eftersom han arbetade som flottare längre upp längs Hedesundafjärden när det begav sig.

ELIZABETH FORSMARK
026-15 96 59
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons