Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljoninvesteringar krävs på Rörberg – följ med till flygplatsen där tiden stått still sedan 70-talet

/
  • Per Nilsson jobbar i kontrolltornet.
  • Reguljärtrafiken upphörde för 16 år sedan, men flygplatsen används ändå flitigt, bland annat av Gävle sjukhus, Lantmäteriet och Brynäs hockeylag.
  • Med hjälp av kameror, sensorer och bildskärmar fjärrstyrs Örnsköldsviks flygplats på distans från Sundsvall. Nu kan även Gävle flygplats bli fjärrstyrd. Foto: Luftfartsverket
  • Kameror och sensorer registrerar allt som sker på flygplatsen i Örnsköldsvik. Foto: Luftfartsverket

Gävle flygplats i Rörberg står inför ett vägskäl där kommunpolitikerna måste ta ställning till miljoninvesteringar. Antingen rusta det befintliga kontrolltornet eller börja fjärrstyra flygledningen från Sundsvall med hjälp av teknik som för bara några år sedan var science fiction.

Annons

TV-inslaget: Följ med upp i flygledartornet där tiden stått still sedan 70-talet.

Läs även premium: Flygkraschen utanför Rörberg 1975 – planet med Frölundaspelare kom aldrig fram

Det är mycket som minner om gamla tider på Gävle flygplats, eller Rörbergs flygplats som den kallas i folkmun. Direkt innanför entrédörren tonar den gamla vänthallen upp sig. Där satt resenärer och väntade på flyg till Kanarieöarna och Mallorca i början av 1970-talet.

Men chartertrafiken var bara igång under några få år. För 16 år sedan upphörde även reguljärtrafiken. Konkurrensen med Arlanda blev för hård.

I dag är Gävle flygplats något av en doldis för den breda allmänheten, men faktiskt flitigt använd fortfarande. Minst ett 30-tal flyg startar och landar där varje vecka.

Gävle sjukhus använder exempelvis flygplatsen för transporter av patienter och donerade organ, och Lantmäteriet har Rörberg som bas för sina flygfotograferingar.

Läs mer: De fångar Sverige från ovan

Dessutom åker Brynäs IF och andra idrottsföreningar med chartrade direktflyg till och från Rörberg. Även världsstjärnor som Tom Jones och Deep Purple har landat där för spelningar i Gävle och Furuvik.

– Det passar bra för artisterna att landa här när de ska vidare till Gävle eller Sandviken, säger Per-Arne Vahlund, chef för det kommunala bolaget Gavlefastigheter som äger flygplatsen.

Läs mer: Boeingplan flyger över Rörberg

Han guidar runt på området. Den här dagen snurrar en helikopter enträget i luften. Tre finska piloter övar flygning enbart med ledning av instrument, något som är bra att kunna i dåligt väder. Då och då kommunicerar de via radio med flygledaren Per Nilsson som sitter i kontrolltornet.

– Många elever som skolas kommer hit för att det är så lugnt i luften. Det här är så kallad okontrollerad luft där man inte behöver ha färdtillstånd för att flyga, berättar han.

I kontrolltornet ser tiden ut att ha stått still sedan 70-talet. Via spakar regleras exempelvis ljusen på landningsbanan.

– Vi har gammal teknik och den fungerar tack vare ett bra underhåll. Men visst skulle vi behöva lite nya saker, säger Per Nilsson.

Läs mer: EU-förslag hotar Rörbergs flygplats

Kommunen lägger ungefär 2,5 miljoner kronor årligen på drift och underhåll av flygplatsen. Men nu står den inför ett vägskäl där det krävs större investeringar än så. Hela flygledartornet behöver rustas. På ett ställe har golvet börjat luta.

Vad alltsammans kommer att kosta är oklart, men enligt Luftfartsverket, LFV, ligger prislappen för att bygga ett nytt torn på 15-20 miljoner kronor.

– Att restaurera ett torn kostar inte lika mycket. Men att byta ut tekniken går på tre-åtta miljoner kronor, säger Niclas Gustavsson, ansvarig för affärsutveckling på LFV.

Ett alternativ som Gävle kommun tittar på är att börja leda planen på distans från Sundsvalls flygplats. Förra året blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen att fjärrstyras på det sättet. Kameror och sensorer registrerar allt som händer på flygplatsen och projicerar en 360-gradersvy på bildskärmar i Sundsvall där flygledningen sitter.

– Även det kostar ett antal miljoner, men hela tanken är att det ska bli billigare än att rusta kontrolltorn och ha flygledarpersonal på plats, säger Niclas Gustavsson.

Det kan skapa möjligheter för små flygplatser att överleva trots lågintensiv trafik, menar han.

Läs även: Örnsköldsvik först i världen med obemannat flygtorn

De två alternativen ska nu utredas och presenteras för det kommunala bolagets styrelse i maj.

– Då ska Luftfartsverket ha varit här och tittat på vad det kostar att fjärrmanövrera anläggningen, säger Per-Arne Vahllund.

Vilket alternativ det än blir så måste investeringen godkännas politiskt av styrelsen för kommunkoncernens moderbolag Gävle stadshus där kommunalråden sitter med.

BILDEXTRA PREMIUM: Rörbergs flygplats

Annons
Annons