Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

När tågen står stilla tar bussarna över

+
Läs senare
/
  • Bosse Lundkvist är en av de mer erfarna chaufförerna och har kört många sträckor.
  • Ingela Jonsson, Fredrik Gustavsson och Göran Brunswick vet hur stressigt det kan bli. Förra veckan körde 17 av deras bussar i ersättningstrafik för inställda tåg.

När tågen strular och inte kör som de ska slussas resenärerna vidare till bussar. Och då ska det gå snabbt.

– Helst ska bussarna ha varit på plats tio minuter innan de beställdes, säger Göran Brunswick, trafikplanerare på VS & Perssons bussar AB.

Tågen går inte som de ska i vinter. Frusna och arga resenärer blir till och från stående på perronger i väntan på tåg som aldrig kommer. Räddningen blir ofta ersättningsbussar som rullar fram dygnets alla timmar.

I Valbo finns ett bussbolag som ofta får rycka in när tågen står stilla. De har kört ersättningstrafik för inställda tåg sedan slutet av 90-talet och har ett 30-tal bussar och ungefär 50 chaufförer som kör och som ska vara redo.

– Trafikledningen som dirigerar ersättningsbussar för hela Sverige ställer jättekrav på oss. Vi har alltid jour, dygnet runt. Så det kan bli väldigt påfrestande när det är dåligt väder. De kan ringa klockan fyra på morgonen och behöva flera bussar på en gång, då ska det gå undan. Jag tror att det är få som förstår vilket tryck det kan bli, berättar Fredrik Gustavsson, regionchef på VS & Perssons bussar AB.

En person från företaget har med sig en dator och telefon för att kunna ta emot beställningarna och snabbt få fram ersättningsbussar för inställda tåg.

Samtalet kan komma när som helst. Det krävs mycket engagemang från bussbolagets egen trafikledning som pusslar ihop turerna och ska få allting att fungera.

Men även ute på vägarna gäller det att kunna tackla situationer som uppstår och då kan konkurrenterna vara till hjälp.

– Om en buss full med resenärer går sönder kan vi ringa till andra bolag och fråga om de är i närheten och har plats i sin buss. Säger de ja, så hämtar de upp våra passagerare och tar över. Vår bransch är som en amöba, man samarbetar när det behövs och konkurrerar när det behövs. Alla kommer lite längre på det sättet, berättar Göran Brunswick.

Men de resenärer som måste ta buss i stället för tåg, är sällan glada när ersättningstransporten rullar fram.

Enligt Fredrik Gustavsson är folk oftast missnöjda och frustrerade, eftersom SJ kan vara bristfälliga i sin information om vad som har hänt.

När passagerarna sedan träffar busschauffören kräver många att få veta varför tågen är inställda och hur de ska komma fram.

– Chaufförerna får ofta ta den första smällen. Passagerarna är ledsna, arga och stressade och då måste chauffören kunna lyssna och lugna dem. Men vi vet sällan varför tågen inte går som de ska. Det borde alltid finnas en ansvarig från SJ på plats som kan ge information. Ju mer resenärerna vet desto bättre, säger Fredrik Gustavsson.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons