Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Navet i akutsjukvården

+
Läs senare
/
  • Vid akutvårdsavdelningen Nava på Gävle sjukhus ska vårdtiderna vara korta.  Sjuksköterskan Sigrin Jemt och AT-läkaren Andreas Richter får inte låta patienterna ligga kvar för länge. Foto: LARS WIGERT

GÄVLE För ett år sedan öppnade Gävle sjukhus en ny närakutvårdsavdelning, Nava. Det blev en vårdenhet med hårt patienttryck men där kreativiteten flödar och där personalen tar aktiv del i utvecklingen.

När Nava i går fyllde ett år arrangerade personalen öppet hus för att visa upp sin arbetsplats. Såväl sjukhusfolk som politiker kom på besök.
Nava är en medicinsk akutvårdsavdelning. Patienterna kommer hit via akutmottagningen och kan ha bröstsmärtor, hjärtsvikt eller andra symtom som måste utredas och behandlas.
Tanken är att patienterna endast ska stanna en kort tid - helst inte längre än två dygn - för att sedan skickas hem eller slussas vidare till annan vård. Detta ställer stora krav på läkare och personal. Patienterna får inte bli kvarliggande för länge men de får heller inte skickas hem för tidigt. Då finns risken att de snabbt blir dåliga igen och kommer tillbaka som "returer" som den något vanvördiga sjukvårdstermen lyder.
Under det första året har fem procent av patienterna återkommit inom sju dagar. Vad det säger om kvaliteten på verksamheten är osäkert. Men någon alarmerande hög siffra är det absolut inte, anser Marianne Hultman, verksamhetschef vid akutcentrum där Nava ingår.
- Nej, hade det handlat om 30 procent hade det varit tecken på att något inte fungerade. Nu tycker jag det känns tillfredsställande. Det här visar att det fungerar bra både här och ute i den kommunerna, säger hon.
För att få akutsjukvård med det här höga tempot att fungera kan det behövas organisatoriska speciallösningar. På Nava har personalen själv tagit fram flera sådana. Bland annat har man infört två nya funktioner, en "inflygare" som personligen tar emot och skriver in varje patient och en "utflygare" som sköter utskrivningen och svarar för vårdplanering i samarbete med primärvård och kommuner. Detta har lättat på arbetsbördan för övriga medarbetare och även gjort att utslussningen av patienterna fungerar bättre.
Nästa steg i utvecklingen blir att förbättra samarbetet med primärvård och kommuner.
- Det är något som definitivt kan utvecklas ytterligare, säger avdelningschefen Anette Lund.

Björn Hanérus
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons