Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nio av tio hyresgäster nöjda

+
Läs senare

GÄVLE
Nio av tio hyresgäster är nöjda med Gavlegårdarna. Speciellt med bemötandet från företaget, parkeringarna, kontaktmöjligheterna och skötseln av fastigheterna. Mindre nöjda är man med störningar från grannarna, tidsåtgången innan man får hjälp och trappuppgångarna.

Det visar i alla fall en stor enkätundersökning som skickades ut till samtliga 16 277 lägenheter förra året. Beskedet från de drygt 7 200 som svarade var mer positivt än man vågade tro, erkänner vd Jan Hugg.
- Ja, vi har ju gått igenom en tuff period genom sammanslagningen med Hyresbostäder för snart två år sedan. Det ledde till oro bland både hyresgästerna och personalen när organisationen vändes upp och ner. Det ledde till en rejäl kvalitetssvacka och många klagomål. Vi hoppades att vara tillbaka på banan vid det här laget, berättar han.

Hann inte med
När organisationen gjordes om hann servicepersonalen inte med att klippa gräsmattor och städa i lika hög grad som tidigare. Samtidigt var förväntningarna från hyresgästerna större än någonsin.
När det var om värst tog man emot 60 000 telefonsamtal på en månad. Fyra gånger mer än normalt och mer än alla kommunala förvaltningar och bolag hade gemensamt under samma månad.
Då var det jobbigt för Gavlegårdarnas anställda, menar Jan Hugg.
Gefle Dagblads läsare kunde följa den turbulens som rådde kring fusionen mellan de två allmännyttiga hyresbolagen sommaren 2001. Mängder med insändare publicerades från missnöjda hyresgäster och i artiklar berättade tidningen om irritation kring hyreshöjningar, försenade reparationer, långa köer och problem kring bredbandsutbyggnaden.
Andersberg var en stadsdel där missnöjet var stort. Nu ska man ha återhämtat folks förtroende för bolagets service och nått en nivå av nöjda kunder som motsvarar hur det var innan fusionen.
I alla fall enligt den stora enkätundersökningen.

Idel missnöjda
Men den bilden känns inte igen av hyresgästerna vid Vinddraget i Andersberg. När GD passade på att göra en enkät där på fredagseftermiddagen mötte vi idel missnöjda personer. De tyckte att städningen har försämrats och att det är svårare att få kontakt med bolaget och att bli bemött på ett bra sätt. Det var helt enkelt bättre på Hyresbostäders tid då man fick hjälp snabbt, tyckte flera andersbergsbor.
Just deras åsikter verkar dock inte ha varit dominerande i den enkätundersökning som nu sammanställts.
Nöjd kund-index görs vartannat år med utskick till samtliga hyresgäster.
Miljö- och kvalitetschefen Niklas Lindh berättar att syftet är att se hur de upplever servicen från Gavlegårdarna och vad man kan förbättra. Det består av två delar.
Dels utgår man från tio olika frågor och får fram ett serviceindex. Totalt fick man ett resultat på 75,5 procent som var nöjda med servicen. Något lägre än de 76,4 som man fick för två år sedan.
Dels så ställer man helt enkelt frågan om folk är nöjda och får fram ett nöjd kund-index. Det ligger på 90,4 procent. För två år sedan var det 91,5.
- Klart det är bra med så höga tal. Men samtidigt vill vi förstås nå 100 procent även om det blir svårt, säger Jan Hugg.

Viktigaste frågan
Något som var oroande är att allt fler upplever att de störs av grannar i sina lägenheter. Det är en fråga som bolaget ska satsa mycket på framöver, lovar Jan hugg.
Bara två tredjedelar av hyresgästerna verkar vara förskonade från det. Och det har också seglat upp till att bli den viktigaste frågan för hyresgästerna när man bad folk gradera dem. Hela 62,2 procent tyckte att grannar var den viktigaste frågan, jämfört med 45,5 procent för två år sedan. 61,5 procent tycker att hyran är viktig, mot 66,8 procent tidigare.
Minst viktigt verkar boinflytandet vara. Bara 6,7 procent tyckte det nu, mot 10,8 procent för två år sedan.
MATTIAS JONSSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons