Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Nordan lockade många vid Gerdadag

/
  • Foto: ANNA-KARIN BJÖRNSTRÖM Gäst ombord. Tidigare Nordanseglaren Niklas Gyulai kom från Linköping för att vara med om Nordans 50-årsjubileum som Gävlescouternas segelfartyg. Naturligtvis skrev han några rader i gästboken.

GÄVLESjöscouternas segelfartyg Nordan lockade många besökare när hon visades upp på Gerdavarvets öppna hus på söndagen. Nordan är precis sjösatt efter fem år på landbacken vid Baggarvarvet. Nordan är skinande blank och välputsad efter den omfattande renovering som även inneburit att skrovet har plastats in.

- Inplastning eller ny båt. Det var alternativen. Alla fiskebåtar i trä i Gävleområdet är ju inplastade och det fungerar bra, säger Mikael Lundblad, ordförande i Gävle kyrkliga sjöscoutkårs båtstiftelse. Han är övertygad om att Nordans ekskrov kommer att må bra i många, många år innanför det vita plastskiktet.
Nordan köptes in av scoutkåren 1952. Därför firades 50-årsjubileum i helgen. Hon byggdes ursprungligen som bunkringsfartyg, troligen 1936, och gick under namnet Nynäs 2.
Scouterna i Gävle köpte Nordan av en sjökapten som givit upp planerna på att bygga om henne för en seglats jorden runt.

8 000 kronor
Priset blev 8 000 kronor. Scouternas bud var det allra lägsta men ägaren tog det ändå därför att han gillade ändamålet.
Tidigare sjöscouter som seglat på Nordan var speciellt inbjudna. En av flera långväga som kom var Niklas Gyulai från Linköping.
- Vad fin hon är. Det är fantastiskt att ha tillgång till en sån här båt, sa han efter husesyn ombord.
Under sin uppväxt i Gävle var han landscout som junior men blev sedan sjöscout. För honom blev det tre somrar med Nordan.
Häftigaste seglatsen hade Uppsala som mål. Jo, det går att segla till Uppsala. Det förutsätter att man först går till Stockholm eller Södertälje. Nordan valde Södertälje som infart till Mälaren.
- Vi kom tyvärr inte ända till Uppsala eftersom det blåste så envis nordanvind. Nordan är inte speciellt bra på att kryssa. Därför vände vi vid Drottningholm, minns Niklas. Han är fortfarande scout, numera som ledare i sina barns kår i Linköping.

Motorjobb återstår

De fem årens renoveringsarbete på Nordan gäller det allra mesta. Däcket har nåtats, alla bordgenomföringar är utbytta, röstjärnen likaså. Även styrningen är renoverad. Dock inte motorn, en Munktell från 1960-talet.
Den visade sig ha mått mindre bra under de overksamma åren. En rad packningar hade torkat så nu krävs en hel del motorjobb innan båten kan användas ordentligt igen. Dessutom återstår mycket inredningsjobb i det gamla lastrummet med sina tolv kojer. Därför ska hon snart upp på land igen.

Perfekt nästa sommar
- Nästa sommar ska Nordan vara i perfekt skick, lovar Mikael Lundblad.
De många besökarna på varvet kunde förstås också gå ombord på Briggen Gerda för att se allt det som skett med henne sen sist. Diverse sjömansarbeten som visades var också dragplåster.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons