Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu byggs stängslen som ska göra järnvägen i Gävle säkrare

/

Nu påbörjar Trafikverket arbetet med att göra järnvägen i Gävle säkrare. Först ut är sträckan Gävle-Hagaström som kommer att förses med ett två meter högt stängsel.

Annons

Runt 100 personer omkommer årligen på järnvägen och nästan samtliga är gångtrafikanter, enligt Trafikverket vars mål är att halvera antalet dödsolyckor till 2020. Myndigheten har inventerat riskområden och börjat stängsla områden där det förekommit självmord, där folk ofta genar över spåren eller där det är öppet in till spårområdet.

Nu är det Gävles tur att bli säkrare och i veckan påbörjades arbetet med att sätta upp ett stängsel vid rälsen mellan Gävle och Hagaström.

– Där har vi en järnväg, en bangård och ett bostadsområde. Det finns mycket stigar rätt över spåren där och det är mycket spårspring, säger Robert Pettersson som är projektledare på Trafikverket.

De så kallade panelstängslen är två meter höga, gjutna i marken och tillverkade av galvaniserat stål. Det hårda materialet gör att det inte går att stoppa in fötterna i stängslen och de är svåra att klippa upp.

Målsättningen med stängslen är att förebygga olyckor men även att effektivisera tågtrafiken. Det är olagligt och belagt med böter att vistas på spåren och när trafiken stannar av beror det ibland på att polisen tvingats stoppa tågen för att leta efter obehöriga som rör sig i närheten av spåren.

– Det kanske man inte får höra som resenär och det gäller inte bara vuxna utan även barn. I Stockholmstrakten har det varit en del personpåkörningar och då tar man det säkra före det osäkra och stoppar trafiken. Det kan ta timmar och blir negativt för resenärerna, säger Robert Pettersson.

LÄS ÄVEN: Träden toppkapas för att skydda järnvägen – på naturvänligt sätt

Det är omöjligt att stängsla överallt med hänsyn till broar, korsningar och vägövergångar. Där kan det i stället bli aktuellt med kameror som slår larm om någon rör sig vid spåren.

Trafikverkets entreprenör Dalarnas Bygg & El sätter ungefär 100 meter stängsel per dag, det vill säga runt 500 meter i veckan. Satsningen på att sätta upp stängsel har bland annat genomförts i Iggesund och Hudiksvall tidigare. Projektet som berör hela Gävleborg har en budget på 30 miljoner och arbetet på sträckan Gävle-Hagaström kommer förmodligen att fortsätta under nästa år, beroende på hur den kommande vintern blir. Stängsel kommer även att sättas upp, lagas eller bytas ut i de centrala delarna av Gävle. Sträckan Gävle-Trödje ingår även den i planen.

– Sträckan är lång men det kommer bli mindre stängsel än vid Gävle-Hagaström. Centralt blir det mera men mot skogen behöver vi inte sätta så mycket, förklarar Robert Pettersson.

Han berättar att det är lite knepigt med tomtgränserna som både ligger på Trafikverkets, kommunens och privat mark.

– Vi sätter så nära spåret som möjligt och försöker får det rakt och estetiskt snyggt. Vi har ett samarbete med de tomtägare som berörs och vi kommer att föra en dialog och prata med dem som berörs, säger Robert Pettersson.

Annons
Annons
Annons