Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nu kan du prova en elcykel

+
Läs senare
/
  • Känslan är jämförbar med när man som liten grabb fick en hjälpande knuff av en vuxen i uppförsbackarna. Motorn underlättar rejält. Att trampa uppför backen vid Slottstorget på högsta växeln är lätt som en plätt.
  • Batteripacket i cykelväskan laddas i ett vanligt eluttag. En laddning räcker för sju mils trampande. Efter 400 laddningar börjar batterierna tappa sugen. Då blir det dyrt. Ersättningsbatterierna kostar över 4 000 kronor.
  • Vid vänster handtag sitter kontrollpanelen där du bestämmer hur mycket hjälp du vill ha av motorn. Välj mellan sport, normal eller eco. I det sistnämnda alternativet räcker batterierna längst men ger minst hjälp.

Vill du prova om en elcykel är något för dig?

Gävle kommun har köpt en som de gärna lånar ut.

– Vi hoppas på ett stort intresse, säger Ingegerd Krantz, projektledare för Hållbart resande.

Varje gång någon väljer att låta bilen stå innebär det mindre utsläpp, mindre slitage på vägarna, mindre buller och mindre farliga partiklar i luften vi andas. För att nämna några fördelar.

Naturligtvis är cykeln eller en promenad bättre för hälsan. Men ibland är avstånden lite längre, eller ryggsäcken för tung. För de sammanhangen finns elcykeln. En cykel med en liten motor som helt enkelt ger en liten extra skjuts. Att trampa uppför en backe på hög växel är inte jobbigare än att köra på en raksträcka.

Elcyklarna är relativt dyra, omkring 15 000 kronor. Men allt är som bekant relativt.

– De kostar mindre än värdeminskningen på en bil på ett år, Ingegerd Krantz.

Målgruppen för kommunens kampanj är så klart inte de som redan cyklar till jobbet. Man vänder sig snarare de som tror att bilen är oumbärlig.

På prov har kommunens parkingenjör Cristian Jansson fått låna en elcykel de senaste månaderna. I vanliga fall åker han alltid bil. Oavsett om han ska till Stadsträdgården, Sätra, Andersberg eller Bomhus.

– Det första som slog mig var att jag aldrig behöver parkera. Jag inspekterar träd, och kan cykla ända fram till trädet. Jag var på ett möte i Läkerol Arena och efteråt tog en kollega bilen tillbaka medan jag tog elcykeln. Jag vann med flera minuter, säger Cristian Jansson.

Batteriet räcker i ungefär sju mil innan det behöver laddas.

Elmotorn på cykeln har en spärr som slår ifrån vid 23 kilometer i timmen. Snabbare än så går den alltså inte. Å andra sidan orkar man cykla snabbare längre sträckor med motorns hjälp.

Att Cristian Jansson elcyklar ungefär 20 mil i månaden innebär 30 kilo mindre koldioxidutsläpp jämfört med bil. Och då är det ändå jämfört med miljöbil.

– Men vinsten i effektivitet är nog störst ändå. Jag sparar mycket tid genom att slippa gå från bilen som först ska parkeras. Och så slipper jag reta folk genom att köra bil i Boulognern, säger Cristian Jansson.

Den som vill prova en elcykel kan kontakta Medborgarkontoret.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons