Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Nu ska vården bli bättre

/
  • Arkivfoto: Gun Wigh Har fått kritik.  Klagomål har riktats mot Attendo Cares sätt att sköta hemtjänst och äldreboende. Nu ska bristerna åtgärdas.

GÄVLEAttendo Care ska åtgärda sina brister inom äldreomsorgen. Omvårdnad ska kontrollera att vården fungerar och att pensionärerna får den hjälp de ska ha.

Det blev resultatet av det möte som Omvårdnad och Attendo Care hade på tisdagen. Omvårdnad har fått många klagomål från anhöriga. Företaget och förvaltningen gick igenom de brister som framkommit, bland annat nyckelslarv och fel med mediciner, och företaget redovisade vad det ska göra för att komma tillrätta med dem.
Vivi-Anne Sundqvist, s, ordförande i omvårdnadsnämnden, säger att det hon ser allvarligast på är att pensionärer inte har fått den hjälp de har blivit lovade, särskilt om det varit sjabbel med mediciner.
- Jag och andra tappar förtroendet om det inte är så att hjälpen kommer när den har utlovats och att man får hjälp med det som har utlovats, säger hon.
Hon säger att Attendo Care är angeläget om att återskapa ett förtroende.
- Det jag upplever är att de är mycket seriösa och har tagit kritiken och rapporterna på stort stort allvar.
Yvonne Hemingstam, regionchef på Attendo Care, vill inte precisera vilka åtgärder som företaget ska vidta mer än att det handlar om rutiner.

Genomgång
Enligt Vivi-Anne Sundqvist handlar det bland annat om en genomgång av tjänster och personalrutiner som ska påbörjas den här veckan. Ett datum är satt när varje åtgärd ska vara klar. Sedan tidigare pågår en genomgång av organisationen, scheman och nyckelhantering. En kvalitets- och utvecklingschef från företaget ska också kopplas in.
Attendo Care tog över hemtjänst Söder och Björkgrenska gården från kommunen i april i år. Yvonne Hemingstam säger att man arbetar kontinuerligt med kvaliteten och tycker inte att det har tagit lång tid att rätta till bristerna.
- Vår verksamhet fungerar i stora stycken.
Hon säger att ett övertagande innebär en omställning, framförallt för personalen och tycker inte att det tagit längre tid i Gävle än på andra håll.
- Vår intention är att det ska fungera så bra som möjligt så fort som möjligt.
Nu ska hon och Omvårdnads chef Anita Svensson varje vecka följa upp åtgärderna.
Företaget ska också vara med på nämndens och kommunala pensionärsrådets möten i december.
Senare i höst ska kommunen också göra den granskning som alla entreprenader ska genomgå.

ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons