Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...och två bilägare väntar på pengar

GÄVLE- Jag har två månader på mig att överklaga. Det bör du veta. Jag vet vad jag ska göra men det tänker inte berätta för dig nu.

Annons
Jörgen Lundberg är inte glad över Gefle Dagblads intresse för hans ovilja att ersätta de två kunder som han enligt Allmänna reklamationsnämnden, ARN, bör återbetala pengar till.
Det gäller två kvinnliga bilägare som tvingades låta andra verkstäder reparera bilarna sedan Lundbergs Bilservice misslyckats.
Första utslaget i ARN kom förra sommaren. Det ledde till att företaget hamnade på Råd och Röns "svarta lista".

Check väntar
Lundberg medger att kvinnan fortfarande inte fått de pengar ARN anser att han ska återbetala till henne. Men han hävdar att det helt och hållet är hennes eget fel.
- Hon vet att jag har en check som ligger och väntar på henne men hon verkar inte vara intresserad av pengarna. Hon har vägrat ge mig ett kontonummer så att jag kunde sätta in pengarna där, säger han.
Rådet att helt sonika skicka checken i brev avfärdar han med att han måste ha en namnteckning på att hon fått pengarna.

Ny fällning
Den nya fällningen mot bilverkstaden gjordes 31 maj i år. I det fallet hänvisar Lundberg till att han har två månader på sig att klaga på ARN:s beslut.
Tiden för att överklaga går alltså ut 31 juli, det vill säga på onsdag.

Semesteravbrott
Jörgen Lundberg får också frågan om en bil som ett semestrande par från Göteborg lämnade in i förra veckan efter kamremsbrott. Brottet orsakade även ventilskador.
Kvinnan i familjen ringde GD i måndags, fem dagar sedan den lämnades in. Då hade inget skett med bilen trots att hon sade sig ha fått nya löften dag för dag.
Vi gav kvinnan rådet ringa Assistancekåren, som bärgade bilen samt rekommenderade Lundbergs Bilservice, och berätta om att inget hänt.

Klar på drygt ett dygn
- När vi lämnade bilen lovade verkstadsägaren att bilen skulle vara klar i fredags kväll. Då stod den fortfarande orörd ute på gården. Jag har suttit i telefon hela dagarna och besökt verkstaden varje dag. Nu kräver han 5 000 kronor om vi ska bogsera iväg den, berättade kvinnan i sitt telefonsamtal.
Efter det att bilägaren ringde GD utfördes det utlovade jobbet på litet drygt ett dygn.
Bilen var klar för avhämtning 16.30 i tisdags.
- Jag fixade jobbet på fem dagar för 11 000 kronor. Volvo skulle ha 16 000 och ville ha sex veckor på sig. Så snabbt och billigt är jag säker på att ingen annan verkstad hade kunnat klara jobbet. Men det vill du väl inte skriva om, säger Lundberg.
OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons