Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...och X-Trafik tror på Regina

GÄVLEReginatågen som går åt X-Trafik har haft perfekt tillgänglighet sedan i våras. Den långvariga och varma sommaren har förbytts i kylig höst.

Annons
Vi kommer allt närmare en ny vinter. X-Trafiks VD Lennart Burström är ganska lugn trots förra vinterns elände. Förra vintern var Reginatågens första och den klarade de väldigt dåligt. I början av januari stod tre av fem tåg okörbara.
- Det gjordes en lång rad ändringar när tågen var inne på så kallad nollställning under våren. På försommaren startade dessutom Bombardier djupstudier av metallegeringar på hjulen, säger han.
Det var problem med slitbanor på hjul som orsakade många av haverierna med Reginatågen.

Inte färdigtestade
Burström konstaterar att X-Trafik och Tåg i Bergslagen med facit i hand drabbades av ännu ofullständiga konstruktioner som inte testats riktigt under vinterförhållanden. Regionornas första vinter blev därför försöksverksamhet i full drift.
X-Trafiks ägarföretag krävde skadestånd av tågtillverkaren Bombardier på grund av alla inställda tåg som drabbade främst pendelresenärerna hårt under en ganska lång tid.
- Vi har fått den hyressänkning vi begärt. Vi har även fått ersättning för den kompensation våra trogna resenärer fick, säger Lennart Burström.
Totalt har X-Trafik kompenserats med närmare två miljoner kronor för trasslet med Reginatågen. Även Tåg i Bergslagen har fått skadeståndsersättning av Bombardier.
Burström konstaterar att Reginatågen fick gott betyg av resenärerna i en stor enkät i våras vad gäller komfort och ljudnivå.
Däremot kritiserades X-Trafik kraftigt för den bristande information som gick ut till passagerarna när trafikstörningarna var som värst alldeles i början av året.
Burström håller med om att kritiken var befogad.
- Vi har försökt trimma våra tågvärdar och X-trafiks personal om vikten av att alltid söka informera passagerarna, säger han.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons