Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Optimist trots dålig lönsamhet

+
Läs senare

GÄVLEFjärran höjderbadet måste förändras för att bli lönsamt. Ett "lagom" familjebad håller inte.

- Om ett år måste det tas beslut om man ska bygga vidare, säger badchefen Bernt Jonsson som har en vision om ett äventyrsbad.
Visserligen var besökssifforna under sommaren hyggliga, 54 300 jämfört med förra årets 59 400, med tanke på den varma sommaren som lockade många till havs- och sjöbad. Men badet tappar pengar. Förra året låg budgeten på 8,3 miljoner kronor men intäkterna nådde bara till 7,7 miljoner. I år ligger budgeten på 9,5 miljoner.

Gissning
- Till och med augusti och uppskattningsvis för de fyra resterande månaderna snuddar vi vid 8,7 miljoner men det är en grov gissning, säger Bernt Jonsson.
Ett sätt att locka fler badande blir sänkta biljettpriser.
- Vi måste fylla upp på dagarna och ha bra priser då och vi har byggt en sommarkassa norr om entrén som ska utnyttjas till fullo nästa sommar för dem som bara vill bada utomhus.
Badet kommer att sälja kort för utebadet som gäller hela sommaren.
- Det ska vara så pass billigt så det inte svider även om man inte går hit.
Men Bernt Jonsson noterade i somras att många barn och ungdomar väljer att bada inomhus.
- Barn vill väl ha något speciellt och då duger inte utebadet.
Några nya attraktioner vill han inte lova men han hyser en förhoppning om att det kommer att bli någonting nytt, kanske ett hopptorn.
- En del åker två mil västerut och en del nio mil söderut. Min vision är att göra en annan typ av bad, ett äventyrsbad. Dilemmat är att motionssimmarna krockar med de som vill leka och hoppa.

Samma pris
För dem som vill bada inomhus kommer priset att vara oförändrat nästa sommar.
- Vi sneglar på Furuviks åkband. Vi skulle kunna ha något liknande för dem som vill bada både ute och inne.
Trots dystra siffror har Bernt Jonsson goda förhoppningar om att badet ska locka fler gäster och gå bättre i framtiden.
- Flera företag är på gång. Vi har en tjej som bara ska vara konferens- och relaxvärdinna. Det finns ett mycket stort intresse från företagen. Ju mer vi får fart på den biten desto bättre prisbild för utebadet.
Men det börjar bli bråttom att få ordning på Fjärran höjders ekonomi. Enligt Bernt Jonsson måste Gävle kommun bestämma sig för inriktningen för badet inom ett år.
- Man får inte slå sig till ro med en sån här anläggning, konstaterar han.
MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas_gd.se


Fjärran höjder slog upp sina portar den 8 juni 1997. Efter förhandlingar, fördyringar och förseningar. Bygget kostade 92 miljoner kronor, väsentligt mer än vad som budgeterats.
Prognosen under byggtiden var att 300 000 personer skulle besöka badet varje år. Den siffran justerades snart ner till 290 000.
Men året efter invigningen kunde man konstatera att prognosen inte höll.
Förlusten första året stoppade på 862 000 kronor på grund av för få besökare.
1998 orsakade badet ett budgetunderskott för fritidsnämnden på 3,9 miljoner kronor. Endast drygt 260 000 besökare hade letat sig dit.
1999 föll besökarantalet ytterligare bland främst barn och vuxna, och badet orsakade ett nytt hål i nämndens plånbok.
Sommaren år 2000 beskrevs som en ekonomisk katastrof för Fjärran höjder. Ventilationsarbeten tvingade badet att hålla stängt i inomhusbassängen. Fint väder gjorde att folk hellre badade i havet.
2001 spräcktes budgeten åter, den här gången med 1,1 miljoner. Dock vände besökarantalet uppåt med 16 000 jämfört med året innan. Satsningen på Tropicanaland gav utdelning, även om det kostade pengar. 263 000 personer kom och badade med skumgummispindeln och klätterväggen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons