Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

På Polhem är det roligt att gå i skolan

+
Läs senare
/
  • Jacob Gustafsson gillar Polhem, här känner han att han får något gjort. Foto: STÉFAN ESTASSY

GÄVLE På Polhem blev skolan rolig tycker Malin Hedbom, Jacob Gustafsson och Max Bullerjahn.
Här pluggar de på sina egna villkor. Praktik blandas med lektioner på egen hand och i små och stora grupper.

De går alla tre i individuella programmets Aspergerklass, som före jul firade tio år och är landets äldsta. Efter trassliga grundskoleår, med skolbyten, utebliven skolgång och för Malins del mobbning, trivs de.
- Det är mycket roligare att gå i skolan. Förut var det mer som på dagis. Här känner jag att det blir gjort något, säger Jacob Gustafsson som går i tvåan.

Två dagar i veckan pluggar han på skolan, på egen hand och i grupp. Tre dagar praktiserar han på Ica Björsjöhöjden i Bomhus.
Max Bullerjahn har precis slutat sin praktik som parkarbetare på AME i Kungsbäck.
- Jag eldade, röjde sly och jobbade i skogen, säger han och berättar att han funderar på att börja på Lättings.
Han ska också börja ha datalektioner med en annan klass. Han och klasskompisarna har individuella scheman, med målet att ha så många lektioner som möjligt med andra klasser. Malin Hedbom, som vill bli journalist, har redan favoritämnet svenska med teknikeleverna. Men det är inte alldeles lätt.
- Det är jobbigt. Det är mycket folk i den klassen och jag hittar inte dit, säger hon.

Eftersom hon tycker att det är svårt att umgås i vissa situationer passar upplägget på Polhem henne. Hon trivs bäst på egen hand och drar sig undan.
- Jag har svårt att ta kontakt. Med vuxna går det bra, säger hon.
Däremot tycker hon inte att hon kan prata naturligt med dem som är i hennes ålder.
- Det känns som om det är en vägg mellan mig och dem, beskriver hon.
Också Max Bullerjahn tycker att det kan bli rörigt i vissa situationer med mycket folk. Gå på bio går bra, men inte åka buss förklarar han. Jacob Gustafsson har inga problem med det, det bästa är att han får jobba i sin egen takt.
I deras klassrum finns möjlighet att sitta och jobba avskilt, både med och utan dator. Malin Hedbom tränar också på att vara social berättar hon. Hon och de andra har förutom lektion med andra klasser också lektion i små grupper med klasskompisarna.

Speciallärare Anne-Marie Ericsson berättar att de till exempel tränar ord tillsammans. Den som har asperger tolkar ofta saker bokstavligt och kan ha svårt med till exempel bildspråk, ironi och att läsa mellan raderna.
Malin Hedbom har skrivit en debattartikel om sina erfarenheter av att bli mobbad och vara rädd för att gå till skolan.
- Man måste satsa på barn med funktionshinder.
Hon känner att hon hamnat rätt på Polhem. Den nervknut hon hade i magen varje dag när hon skulle till skolan är borta nu.
- Det är mer än jag vågat hoppas på.
Jacob Gustafsson säger att det här med asperger är inget han tänker på här.

Birgitta Pettersson, rektor på Polhemsskolan, säger att grundskolorna har specialklasser, men att den som har Asperger lätt hamnar utanför. Det arbetssätt som framförallt högstadiet är uppbyggt på passar dåligt.
- Något som är väldigt viktigt är struktur, säger Christina Stensson, ansvarig för programmet.
Hon började året efter starten med fem elever. Nu är de fjorton plus två som går allmänna program. Sex elever har sökt till hösten.
- Det här växer. Dels blir man duktigare på att ställa diagnos och framförallt vet man mer om det och att vi finns, säger Christina Stensson.

Anna Bagge
026-15 96 47
anna.bagge@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons