Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passagerare skadad i busskrock

/
  • Foto: LASSE WIGERT Här small det. Ove Wallentin i korsningen av Kaserngatan och Väpnargatan där Gysingebussen, dock inte den som passerar, smällde in i en trafikskolebil.

GÄVLETre personer fick söka upp läkare sedan en buss bakifrån kört in i en trafikskolebil. En passagerare och båda åkande i bilen drabbades.

Annons
Olyckan inträffade med Swebus avgång mot Hedesunda kl 16.40 på måndagen. Den chockade föraren sa till sina passagerare att att bromsarna inte fungerade. Han sa också att han redan dagen innan rapporterat om bromsfel på samma buss.
Uppgiften om att bussens bromsar inte fungerade tycks dock vara felaktiga.
- Jag hade hunnit till fjärde eller femte raden när det blev tvärstopp. Jag for framåt i bussen men fick tag i ett handtag. Kroppen vreds och jag slog ena knäskålen Nu är knäet så svullet att jag knappt kan gå.
Det berättar Ove Walentin från Hedesunda. Han visar också upp en rejält svullen handled.
Övriga tio-tolv passagerare satt i bussen och klarade sig oskadda. Walentin hade just klivit på bussen vid Södertull på Kaserngatan när olyckan inträffade.

Ur trafik
Anders Lundell är driftchef på Swebus Gävleborg. Han berättar att bussen tagits ur trafik men kunde på tisdagen inte uttala sig om att bromsarna skulle ha varit felanmälda redan under helgen.
- Jag har i nuläget ingen möjlighet att kommentera förarens uppgifter, säger han.
Lundell var med när bussen provkördes på tisdag morgon. Då fungerade de helt normalt.
Senare under dagen provades bussen i Lastvagnbolagets bromsprovare.
- Bromsverkan gav godkänd total bromskraft. Avvikelsen i bromskraft mellan hjulen på framaxeln var fem procent. Det är väldigt litet, berättar Lundell.
Bussar har tryckluftsdrivna bromsar. Om det skulle bli för lågt tryck i systemet låser hjulen sig. Bussen går inte att rubba. Dålig bromsverkan brukar bero på slitna bromsbackar.
Den här bussen kontrollerades och godkändes så sent som 17 juni och har alltså fortfarande godkänd bromseffekt.
Därför har Lundell svårt att finna någon förklaring till förarens uppgifter.
- Vi kommer naturligtvis att utreda detta grundligt och ska fortsätta samtalen med föraren, säger han.
Bilprovningen underkänner ofta bromsarna på lastbilar och bussar. Bromsanmärkningarna kan uppgå ända till 40 procent. Swebus bussflotta i länet ligger dock mycket bättre till än så.
- För närvarande ligger det vid på tio procents anmärkningar vid de ordinarie besiktningarna. Det gäller inte bara bromsarna utan alla fel totalt, säger Lundell.
Britt Hellqvist är lärare på Ansans trafikskola. Det var hon och en 40-årig kvinnlig elev som blev påkörda.
- Vi fick båda ont i huvudet och mådde illa. Därför ska vi gå till läkare i dag ifall det skulle visa sig att vi drabbats av en whiplashskada.
Hennes elev stannade för att släppa fram en kvinna på övergångsstället invid Vallongatan.
- Jag såg bussen närma sig långsamt bakifrån. Nästa gång jag tittade bakåt var den alldeles bakom. Sen small det. Min första reaktion var att bussen inte bromsat alls, berättar hon.
Bussföraren körde olycksbussen tillbaka till Swebus depå med sina passagerare. Han bytte till en annan buss och fortsatte turen mot Hedesunda och Gysinge.
Ove Walentin gör sin första arbetsvecka på Ericsson efter en längre tids sjukdom. På tisdagen besökte han Företagshälsovården för att få sitt onda knä och handled undersökta.
GD har sökt kontakt med bussföraren utan att lyckas.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons