Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen fastnade i telefonkö

GÄVLE
Överfallslarmet utlöstes tre gånger på El-Giganten i Valbo vid lunchtid i går.
När polisen försökte ringa dit för att kontrollera larmet blev de kopplade till kundtjänst, i en annan del av Sverige.

Annons
-Numret vi hade hade ju upphört, säger vakthavande befäl vid Gävlepolisen.
Det var vid ettiden i går som överfallslarmet gick från El-Giganten. Överfallslarm resulterar vanligen i att en väktare åker till platsen, medan polisen gör sig beredd att sättas in. I det här fallet stannade polispatrullen vid avfarten från riks-80 i väntan på klartecken från ledningscentralen. Men det kom aldrig.
För polisen fick sitta i telefonkö och välja "ett för frågor om produkter, två för frågor om reparationer, tre för frågor om leverans, eller fyra för frågor om öppettider". Eller dröja kvar för att bli kopplade till telefonist.
- Det måste ju ligga på dem att ge oss rätt nummer, säger ett irriterat polisbefäl.
Dessutom visade sig larmet vara falskt. Man har inte kunnat reda ut vad som orsakade det. När räddningstjänsten åker ut på liknande falsklarm tar de betalt av den som larmat. Men det får inte polisen göra.
-Inte på den här typen av larm. Men man hade önskat att vi fått det, då hade vi varit rika, säger vakthavande befäl.
MAGNUS LUNDQUIST
Polisen fastnade i telefonkö
Överfallslarmet utlöstes tre gånger på El-Giganten i Valbo vid lunchtid i går.
När polisen försökte ringa dit för att kontrollera larmet blev de kopplade till kundtjänst, i en annan del av Sverige.
-Numret vi hade hade ju upphört, säger vakthavande befäl vid Gävlepolisen.
Det var vid ettiden i går som överfallslarmet gick från El-Giganten. Överfallslarm resulterar vanligen i att en väktare åker till platsen, medan polisen gör sig beredd att sättas in. I det här fallet stannade polispatrullen vid avfarten från riks-80 i väntan på klartecken från ledningscentralen. Men det kom aldrig.
För polisen fick sitta i telefonkö och välja "ett för frågor om produkter, två för frågor om reparationer, tre för frågor om leverans, eller fyra för frågor om öppettider". Eller dröja kvar för att bli kopplade till telefonist.
- Det måste ju ligga på dem att ge oss rätt nummer, säger ett irriterat polisbefäl.
Dessutom visade sig larmet vara falskt. Man har inte kunnat reda ut vad som orsakade det. När räddningstjänsten åker ut på liknande falsklarm tar de betalt av den som larmat. Men det får inte polisen göra.
-Inte på den här typen av larm. Men man hade önskat att vi fått det, då hade vi varit rika, säger vakthavande befäl.
MAGNUS LUNDQUIST
Annons
Annons
Annons