Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Polisens bemötandeupprör butiksägare

+
Läs senare
/
  • Elisabeth Björk är en av två ägare till ICA Spegeln som utsatts för rån och nu senast överfall och misshandel. Båda gångerna drabbades samma anställda kvinna, hennes dotter. FOTO: HENRIC LINDSTEN

GÄVLE Vid rånet mot ICA Spegeln i oktober fick hon en pistol riktad mot sig. För några veckor sedan blev hon misshandlad i butiken. När hon vände sig till polisen fick hon höra att hon måste lära sig att behärska sig.

För ägaren Elisabeth Björk är måttet rågat. Hon är upprörd över polisens bemötande.
Butiken är ett familjeföretag, den anställda som drabbats av överfall, misshandel och rån är hennes dotter.
- Hon har varit med om så mycket. Och hon har två små barn hemma. Det här har knäckt hennes självkänsla. Hon och den andra tjejen som var med vid rånet går hos psykolog.
Dottern var sjukskriven och hade just varit med om rättegången när hon blev misshandlad.

-Jag tycker att man som brottsoffer ska få stöd av polisen och inte behöva känna att man har betett sig fel, nästan som att vi får skylla oss själva, säger Elisabeth Björk.
Hon är dock noga med att säga att de poliser de varit i direktkontakt med varit mycket hjälpsamma.
- De har varit fantastiskt snälla, de som så att säga är ute på fältet. Däremot känns det inte som det är särskilt högprioriterat hos de som utreder, att någon blivit misshandlad i en butik, säger hon.
Det var den 30 oktober som misshandeln inträffade. Till saken hör att gärningsmannen två veckor dessförinnan varit in i butiken och - ganska ogenerat - plockat sin ryggsäck full med ölburkar.
- Vi har ju fått lära oss på säkerhetsutbildningar att inte själva ingripa utan att ringa polisen. Han gick förbi kassan och flinade, berättar Elisabeth Björk.

Det blev för mycket för hennes dotter. Hon sprang efter och krävde stöldgodset tillbaka. Mannen blev aggressiv och hans kumpan lugnade honom. Ölen lämnades dock inte tillbaka.
Två veckor senare var han alltså tillbaka i butiken. Men han stoppades i dörren av den anställda kvinnan.
- Hon sa: "Du är välkommen in om du betalar det du har stulit." Men det ville han naturligtvis inte. Hon blev upptryckt mot glassdisken här, han tog strypgrepp på henne och slog henne i ansiktet, berättar Elisabeth Björk.

Hon fick veta om det senaste överfallet när dottern ringde från butiken en stund efter misshandeln.
- Hon grät. Det brukar hon inte göra. Hon brukar mest vara arg. Inte nu igen, tänkte jag. Jag brukar säga åt henne att det är bra att hon är rädd om sakerna, men att det är ännu bättre om hon är lite rädd om sig själv ibland också.
Hon har själv arbetat i butik sedan hon slutade skolan, hennes dotter sedan minst 15 år tillbaka. Otryggheten för butikspersonal är klart större i dag, säger hon.
-Förr var de som stökade mest fulla på öl och man kunde tas med dem, prata med dem. De fick handla cigaretter på krita och kom tillbaka och var snälla. I dag stoppar de i sig så mycket annat och man vet aldrig hur de kan reagera.

Snatterierna kanske inte är fler, men svårare att hantera.
- Förr skämdes de som blev ertappade, i dag blir de förbannade och kan säga: "Jag behöver det här." Sen kan de ge sig på en när man är ute på stan. Hela det sociala klimatet är mycket hårdare. Missbrukarna och småbrottslingarna tas inte om hand i dag utan får driva omkring. Då får vi dem i butiken i stället.

Fotnot. Gefle Dagblad sökte i går förgäves den polis som den anställda kvinnan varit i kontakt med för en kommentar.

Sofia Öhlander
026-15 96 17
sofia.ohlander@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons