Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Raderade anmälningar – handläggare stängs av

+
Läs senare

En handläggare vid Socialtjänsten har raderat 151 ansökningar och anmälningar som rör barn och unga. Det betyder att många kan ha blivit utan den hjälp som de har behövt. Förvaltningen överväger att polisanmäla handläggaren.
Är du drabbad eller känner du någon som är det? Mejla gefle.dagblad@gd.se.

Historien nystades upp för två veckor sedan då en anställd vid en förskola kontaktade Socialtjänsten för att få besked om vad som hänt efter en anmälan. Då visade det sig att den raderats.
I samband med det kontrollerades övriga raderingar som samma handläggare gjort och man fann att de var långt fler än normalt.
15 av dem har kunnat spåras, men enligt förvaltningschefen Mats Collin finns det inget genomgående mönster i dem. Varför handläggaren raderat dem är än så länge en gåta. Handläggaren har stängts av från sitt arbete men nekar till anklagelsen.
Också de papperskopior som ska finnas av alla dokument är borta och det är därför svårt att se vem som har gjort en anmälan och vad den handlar om.
– De raderade ärendena kan röra hela skalan av problem och ålder på barn. De kan handla om barn som utsatts för våld. Vårt primära mål nu är att försöka få information om de ärenden som tagits bort för att se om det finns barn som är i behov av hjälp, säger Mats Collin.
Hälften av ansökningarna och anmälningarna som kommer in till Socialtjänsten handlar om föräldrar som inte kan ta hand om sina barn, cirka sex procent rör övergrepp och en procent rör sexuella övergrepp.
Något internt kontrollsystem för att upptäcka sådant här finns inte.
– Det är så osannolikt att något som detta ska hända. Det finns ingen ekonomisk vinning, vi förstår inte av vilken anledning det har gjorts, säger Maritha Johansson, V, ordförande i socialnämnden.
Handläggaren har rapporterat sitt arbete i de raderade ärendena till sin chef som därför har trott att arbetet fortgått.
– Det kan inte bero på misstag eller slump. Vi ser ingen annan möjlighet än att det har gått till så här. Det är för många knapptryck för att det inte skulle ha gjorts medvetet. Det handlar om en handläggare med stor erfarenhet, säger Mats Collin.
Förvaltningen har gjort en Lex Sarah-anmälan och kommer mest troligt att polisanmäla handläggaren.
Möjligheten att radera ärenden för handläggare har också tagits bort. Varje år raderas en handfull anmälningar och ansökningar av varje handläggare då det blivit ett uppenbart fel i anmälan.
Enligt Mats Collin hade inte förvaltningen kunnat förutse det här.
– Vårt ansvar är att göra rimliga riskkontroller. Det finns inget i systemet som varnar om det här men vi kommer att behöva titta på hur det ska vara framöver.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons