Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Reklammakare backar

+
Läs senare

GÄVLEGästrikehäftet får inte kopplas samman med Rädda barnen.

Det kräver Rädda Barnens advokat i ett brev till företaget MJ Hightech & Company som ger ut häftet.
Företaget har därför tagit bort hänvisningen på sina reklamblad och i häftets försättsblad.
-Vi kommer att lägga ut nya reklamblad, och håller på och förhandlar med andra organisationer om ett samarbete. Då blir bidraget troligen fem kronor per häfte. Förhoppningsvis blir det klart under nästa vecka, säger Johnny Lindström, ägare till MJ Hightech & Company som säljer Gästrikehäftet.

Djupt ångerfull
Som Gefle Dagblad berättade i tisdags har Rädda barnen reagerat på att företaget använt deras namn i sin marknadsföring utan tillstånd.
Johnny Lindström är djupt ångerfull för det som hänt.
-Vi ville göra en välgärning, men gjorde ett jättemisstag i stället, säger han.
Han menar att han inte hade klart för sig att han var tvungen att söka Rädda Barnens tillstånd i förväg.
Enligt Ylva Åkerblom, ansvarig för företagssamarbete på Rädda Barnen, är de och MJ Hightech nu överens.
-Vårt juridiska ombud har skickat ett brev till företaget där vi gör klart vad som gäller. De har bekräftat att de inte kommer att använda vårt namn i fortsättningen. De kommer att trycka nya reklamblad och rycka ur det bladet ur kuponghäftet som refererar till Rädda Barnen. Vi anser att vi har gjort en tillräckligt tydlig markering och kommer inte att gå vidare med ärendet, säger hon.
MAGNUS LUNDQUIST
026-159663
magnus.lundquist_gd.se

Utdrag ur brevet:
"Genom ert användande av namnet Rädda Barnen i reklamsammanhang skapas en oberättigad association mellan er och organisationen Rädda barnen. Konsumenten vilseleds att tro att att Rädda Barnen på något sätt står bakom er verksamhet.
(&) Ni har inte erhållit någon tillåtelse att använda Rädda Barnens namn vid er marknadsföring. Rädda Barnen får därför be er att genast upphöra med användningen av namnet Rädda Barnen i samband med er marknadsföring".

Magnus Ullman, advokatbyrån
Lindskog Malmström
för Rädda barnen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons