Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Religion och mat på skolschemat

+
Läs senare
/
  • Elvedin Kolic skedar upp cocossås över mungbönor i sockerlag.  Det ska väl vara lite tibetanskt, eller asiatiskt i alla fall. Foto: Annakarin Björnström
  • Fanny Claesson och Ashkan Khalkhaly pratar matkultur med hemkunskapsläraren Pernilla Jacobsson.
  • Rektorn Elisabeth Jonsson-Höök, mamman Maria Hartelius, hemkunskapsläraren Pernilla Jacobsson och eleven Ida Ngo sitter till bords och hugger in på indisk kycklinggryta.

GÄVLE Religion, kultur och mat hänger ofta ihop. Många religioner har matregler som speglas i kokkonsten. På Sörbyskolan har hemkunskapen och religionen börjat samarbeta. När eleverna lagar mat som hör ihop med olika religioner får de en bättre känsla för världsreligionerna.

Dofter av allehanda kryddor nybakt bröd möter vid hemkunskapssalen.
Sedan halv åtta på morgonen har eleverna i 9D marinerat kyckling, jäst degar och lagat efterrätter.
- Nu har ni bara tolv minuter på er! ropar hemkunskapsläraren och det känns lite som kockduellen på tv.
Elvedin Kolic står och skedar upp cocossås över något grönt i efterrättsskålar som ser ut som bönor. Men bönor, till efterrätt?
- Jo, det är mungbönor i sockerlag. Det ska väl vara lite tibetanskt, eller asiatiskt i alla fall.
Till huvudrätt har matlaget gjort en stark kycklinggryta med röd curry.
Eleverna som lagat judiskt har betydligt fler regler att följa.
- Inte blanda kött med mejeriprodudukter, inte äta gris, fiskar utan fenor och fjäll, inte skaldjur.., förklarar Paul Hagert.
- Insekter är förbjudna, utom fyra sorters gräshoppor, skrattar Lucas Åström.
Som tur var hittade de annat än gräshoppor, nämligen en slags piroger fyllda med citronkyckling som doftar ljuvligt.
- Får vi ta saft? frågar Denise Björklund.
- Tror du de dricker saft i Indien? svarar Pernilla.
- Vatten?
- Ja, ni kan ta lite lime i.
Den muslimska maten har en touch av Mellanöstern, med kikärtsröran hummus och sötsaken baklava.
- Det är spännande, speciellt roligt att testa de andras mat, säger Ida Ngo.
Det är religions- och hemkunskapsläraren Pernilla Jacobsson och religionsläraren Georg Söderback som tagit fasta på de kulturella bitarna i religionsundervisningen. Georg säger att eftersom tiden är knapp får eleverna fördjupa sig i en religion.
- Eleverna blir så glada av att jobba så här, de älskar att göra saker. Och så blir de så stolta när det är klart, säger Georg.
- Ja, att jobba praktiskt. Och det passar ju så bra för den kulturella biten av religionskunskapen, säger Pernilla.
Eleverna har själva fått ta reda på vilka matreglerna är och söka recept som passar in.
Det kan vara bra att ha lite koll när man bjuder hem gäster, vad de kan tänkas äta.
- Framförallt får de prova på olika kulturer. Att vissa sitter på golvet och äter, att vara mångkulturell, säger Pernilla Jacobsson.
Prick klockan elva strömmar den andra halvan av klassen, några lärare, rektorn och några föräldrar in för att äta den multikulturella buffén. Kockarna står stolt vid sina anrättningar och berättar vad som är i och trugar.
Röster ur vimlet: - Mm, bra. Starkt och gott. De har gjort ett bra jobb, säger klasskompisen Ashkan Khalkhaly.
- Lite ovant att sitta på golvet och äta, men trevligt att vi får komma. Nu ska jag smaka, säger mamman Maria Hartelius.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons