Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Resan till jobbet under kommunens lupp

+
Läs senare

Är det bilen eller cykeln till jobbet som gäller? Nu ska Gävle kommun undersöka de anställdas resvanor i satsningen mot att nå framtida miljömål.

2025 ska Gävle kommun vara koldioxidneutralt och 25 år senare helt klimatneutralt, det vill säga till hundra procent kompensera för alla utsläpp av växthusgaser.

Det är i alla fall de högt ställda målen i den senaste kommunplanen. Hållbarhetsutvecklaren Bodil Dürebrant menar att de är realistiska.

– Det är mycket tuffare mål än vi haft tidigare, men vi känner att vi måste ta ett rejält tag i klimatfrågan nu och dra åt skruvarna. Vi har kommit långt när det gäller energifrågan och nu är det transporterna som vi måste bli bättre på, säger hon.

Som en del av den ambitionen vill kommunen nu alltså ha reda på hur det egentligen ser ut med de anställdas resvanor till och från jobbet. Mellan 20 maj och 10 juni kan alla medarbetare besvara en kort elektronisk enkät som sedan ska sammanställas under sommaren och tjäna som underlag för det fortsatta klimatarbetet. Allt underlättas av det datoriserade konceptet CERO som automatiskt räknar ut hur stora insatser som behövs, säger Bodil Dürebrant.

– Den rapport vi får med hjälp av CERO visar vad en enskild förvaltning kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Till exempel säger den att om tre anställda ställer bilen så minskar utsläppen si och så mycket och hur mycket man kommer att tjäna ekonomiskt på det.

Just den ekonomiska biten är viktig som incitament, menar kommundirektören Göran Arnell.

– De insatser vi nu ska göra utifrån resultatet av undersökningen kommer först och främst att gynna miljön. Men självklart även ekonomin och det kommer att underlätta för anställda att välja mer miljöanpassade färdsätt både i tjänsten och till arbetet, säger han.

Flera andra kommuner, landsting och många stora företag har redan använt sig av samma program för liknande undersökningar, enligt Bodil Dürebrant. Men vad resultatet i Gävle kommer att bli ännu ett helt öppet kort.

– Vi har aldrig gjort en sådan här undersökning tidigare så än så länge har vi ingen uppfattning om hur många som cyklar till jobbet och så vidare, säger hon.

Även frågor om resor under arbetstid kommer att finnas med i enkäten, men på det området har kommunen kommit lite längre. Sedan 2007 finns en särskild resepolicy och de kommunanställda har i dag tillgång till bland annat en miljöbilspool och en cykelpool. Att fler ska få tjänstecyklar och välja kollektivt resande är några av de uppsatta målen.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons