Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Resorna går inte som på räls

/
  • Foto: LASSE WIGERT Försenas. Gävlebon Mats Danielsson jobbar på en bank i Uppsala och åker varje dag tåg mellan städerna. Efter ett års pendlande börjar han bli less. Korta förseningar varvas med halvtimmeslånga och nu ifrågasätter han om det är hållbart att fortsätta åka tåg. - Jag kan inte riskera att jag missar kundmöten eller viktig information från mina kollegor, säger han.

GÄVLEVarje dag pendlar Mats Danielsson mellan bostaden i Gävle och jobbet i Uppsala. På morgonen åker han i regel med 08.12-tåget och tillbaka på kvällen 17.02 eller 18.06.

Enligt tidtabellen ska resan ta 46 minuter med X2000-tågen och 57 minuter med Intercity. Under förra veckan blev dock Mats Danielsson försenad mer än en halvtimme två gånger.
- Jag har pendlat i ett år, men nu börjar jag bli less. Det är de ständiga småförseningarna som är mest påfrestande, säger han.
Att köra bil mellan städerna har inte varit ett alternativ eftersom han tycker att sträckan är för lång. I stället betalar han 1 925 kronor, ungdomspris, (vuxenpris är 2 750), för en månadsbiljett hos SJ. Men nu ifrågasätter han om det är hållbart att fortsätta åka tåg.

Tvingas ta taxi
- Jag jobbar på bank och kan inte riskera att jag missar kundmöten eller viktig information från mina kollegor. Förseningarna innebär också att jag måste ringa och berätta var jag är och i bland måste jag ta taxi för att hinna. Det är jäkligt jobbigt, säger han.
Den bristande informationen tycker Mats Danielsson är påfrestande. Han menar att SJ borde bli bättre att upplysa resenärerna om orsaken när tåget blir stående under resans gång eller inte dyker upp på stationen i tid.
- Många är nog ganska överseende med förseningarna så länge de får information. Men ofta vet man inte vems felet är och hur lång tid man måste vänta, säger han.
Enligt Per Olof Apel, Banverkets informationschef för mellersta banregionen, har situationen inte förvärrats. I stället kan driftledningscentralen som ansvarar för tågtrafiken genom Gävle visa att förseningarna under årets första nio månader har minskat med 15,8 procent jämfört med samma period under 2001.
SJ:s trafikplanerare för regionen, PO Setterlind, bekräftar den bilden.
- Hela augusti var ett avbräck när Banverket bytte ut defekta slipers. Det arbetet fortsatte under andra veckan i oktober och då gick punktligheten ner till 76 procent. Men därutöver upplever jag att trafiken har fungerat bra sedan juni. Vi har en större buffert i tidtabellen nu jämfört med tidigare, säger han.

Kritik från resenärer
SJ har i flera omgångar fått kritik från resenärer som efterlyser mer information när tågen blir försenade. Enligt PO Setterlind har de infört en tydligare policy till följd av kritiken.
- Så fort något besked kommer från trafikledningen ska det föras ut via högtalarsystemet. Om tågpersonalen får vänta på information måste resenärerna få veta även det, säger han.

ERIK WIKSTRÖM
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons