Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rondell löser trafikpropp

+
Läs senare
/
  • Köerna vid Hemstaplan i rusningstid är alltid värst på Österbågen och sträcker sig ofta hela vägen från infarten till Sörby urfjäll. Under tiden som korsningen vid Hemstaplan byggs om till cirkulationsplats blir trafikpropparna ofta ännu värre.FOTO: LASSE HALVARSSON

GÄVLE Köeländet vid Hemstaplan ska vara borta sent i höst. Men innan dess blir det bitvis värre än i dag. Bygget av en cirkulationsplats som ska råda bot på trafikkaoset är nu igång. Först av allt leds Hemlingbybäcken i ny fåra.

Hemstaplan är med 30 000 passerande fordon om dygnet Gävles mest trafikerade korsning. Värst köer är det på Österbågen.
- Där kan kön i rusningstrafik gå från Hemstaplan ända till infarten till Sörby Urfjäll. Beräkningar vi gjort tyder på att som mest tre bilar ska tvingas vänta på att komma in i cirkulationen när rondellen är klar, säger Vägverkets projektledare Håkan Forslund.

Bygget är ett samprojekt mellan Vägverket, Gävle kommun, Gävle vatten och näringslivet. Totalkostnaden är cirka 24 miljoner, varav Vägverket och kommunen delar på cirka 22 miljoner.
Gävle vatten betalar cirka en miljon för ledningsdragningar. Flera bilfirmor och andra företagare bidrar med 900 000 kronor till en minirondell som samtidigt byggs vid infarten till Skolgången strax norr om Hemstaplan.
Den här veckan grävs en stor trumma ner i Österbågen i höjd med Statoilmacken. Där kommer Hemlingbybäcken att gå under vägen. Bäcken dras vidare under S Kungsvägen.
Bakom bullervallen vid Norråkern i Hemlingby grävs just nu fyra dammar som ska minska risken för översvämningar.
Kringfarten på Österbågen just nu tas troligen bort redan på fredag. Sedan grävs bäckröret ner under S Kungsvägen.

Före semestrarna stängs S Kungsvägen strax norr om Hemstaplan. Där finns inte plats för förbifart.
Det innebär att biltrafiken måste ledas om på Parkvägen, Spängersleden och Söderbågen. Cykeltrafiken klarar sig med en mindre omväg.
När cirkulationen börjar byggas i sommar gör entreprenören NCC en provisorisk rondell mot Lindholms möbler.

I projektet ingår två vägportar under Söderbågen och Österbågen ungefär där övergångsställena finns nu. Portarna blir hög och ljusa för att gående och cyklister ska våga använda dem.
Trafikapparaten räknas vara klar i november. Beläggnings- och planteringsjobb får anstå till nästa år.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons