Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ vill lägga ner tågsträcka

GÄVLESJ vill lägga ner tågsträckan Gävle-Hallsberg. Det framgår av ett brev som SJ skickat till Tåg i Bergslagen.

Annons
- De vill minska trafiken avsevärt, från 4,4 miljoner tågkilometer till 2,1. Det är mer än en halvering, säger Mikael Prelner, vd för Tåg i Bergslagen.

Efter upprepade problem med Reginatågen har SJ fått nog.
Enligt överenskommelsen ska Tåg i Bergslagen tillhandahålla 14 trafikdugliga tåg till de sträckor som SJ sköter om. Men på den punkten har avtalet inte följts, anser SJ.
Kontraktet började gälla i juni förra året. Redan under vinterhalvåret hopade sig problemen. Tågen klarade inte snön och kylan och började krångla.

Tekniska fel
Sedan dess har andra tekniska fel dykt upp och SJ har dragit på sig stora kostnader för ersättningstrafik och gått miste om biljettintäkter.

- Fordonen har inte fungerat och vi har inte kunnat erbjuda resenärerna den service vi utlovat, säger Mats Wilhelmsson, SJ:s chef för division Svealand.

Tåg i Bergslagen är ett samarbete mellan en rad länstrafikbolag och statliga Rikstrafiken och har skött upphandlingen av trafiktjänster på ett område som sträcker sig från Mora i norr till Hallsberg i söder.

Flera entreprenörer
Flera olika entreprenörer är anlitade och SJ är en av dem. Kontraktet gäller ända till sommaren 2006, men redan nu begär alltså SJ att det skrivs om.

- De skyller på bristen i Reginatågen och hänvisar till en paragraf som säger att avtalet kan omförhandlas om det uppstår väsentliga förändringar i villkoren, säger Mikael Prelner.

Anser du att skälen att kräva en omförhandling är tillräckliga?
- Nja, mellan den 15 december och 15 januari hade tågen omfattande hjulproblem. Men generellt sett är Reginatågen inte sämre än andra. SJ har använt vissa fordon som inte heller har fungerat perfekt från start.

Förutom att lägga ner sträckan Gävle-Hallsberg föreslår SJ att sträckan Borlänge-Malung ersätts med busstrafik.
Om SJ:s förslag att mer än halvera antalet tågkilometer blir verklighet kommer konsekvenserna för resenärerna att bli tydliga. Exakt hur de drabbas beror på resultatet av förhandlingarna som inleds på måndag.

ERIK WIKSTRÖM
Annons
Annons
Annons