Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skakig resa väntar fartsyndare

/
  • Foto: LASSE WIGERT Bulmatta. Jan Lindberg har uppfunnit en matta med bulor som bland annat skulle kunna göra vägarbetarnas vardag mindre farlig. Bulmattan skulle även kunna ersätta vägbulorna.

GÄVLEEn skakande matta med bubblor kan bli framtidens "livförsäkring" för vägarbetare. Mattan finns också för permanent bruk och skulle kunna ersätta vägbulorna.

Annons
Det är företaget Peak Innovation AB och Active Security Road, ASR, som arbetar med en prototyp av mattan. Bakom ASR står uppfinnaren Jan Lindberg från Axmar.
Tanken är att de notoriska fartsyndarna, rattfylleristerna och de drogpåverkade ska få sig en ordentlig tankeställare men att de som kör enligt hastighetsbegränsningarna ska passera utan att märka mattan.

Uppblåsta kulor
Mattan, som ännu inte fått något gångbart namn, är tillverkad av 20 millimeter tjock gummi av samma typ som används inom gruvindustrin. Livslängden beräknas till minst tre-fyra år. Ett rutsystem avleder vatten. Mattan är dessutom uppvärmd och behöver därför inte plogas.
I mattan finns ett 30-tal kulor i ett speciellt mönster. Kulorna är i fluorescerande orange och blåses upp när bilisten kör för fort.
Jan Lindberg berättar att den mobila mattan kan användas vid till exempel vägarbeten. Allt finns på en släpkärra och det är bara att rulla ut mattan över vägbanan. Innan vägarbetet ska en skylt varna för aktivt farthinder. 80 meter före mattan sker en första mätning. Kör bilisten enligt hastighetsbegränsningen händer ingenting och bilisten kan passera utan att märka hindret. Men den bilist som kör för fort får en varning i form av en blinkande skylt. Kör bilisten fortfarande för fort 30 meter före mattan aktiveras den på 50 millisekunder. Att bulorna är fluorescerande i orange förstärker den obehagliga och minst sagt skakande upplevelsen. Men de tennisbollsstora bulorna är placerade på ett sätt som gör att bilisten, även om han/hon tappar ratten, inte ska köra av vägen.

I stället för vägbulor?

En permanent matta som grävs ned i backen kommer också att tas fram. ASR hoppas att den ska ersätta vägbulor och andra trafikhinder i framtiden. En permanent matta skulle få trafiken att flyta bättre vid stora trafikleder och fungera som varning vid till exempel skolor och dagis. Fördelen skulle vara att de skötsamma trafikanterna kan köra som vanligt. En av de stora vinsterna skulle bli för utryckningsfordonen som i dag kan försenas åtskilliga sekunder på grund av vägbulor. Patienter skulle också kunna slippa obehaget av gupp. För att inte bulorna ska blåsas upp när ambulans eller annat utryckningsfordon passerar går det att montera en passiv tag på fordonen som avaktiverar mattan.
Men det är den mobila mattan som prioriteras. ASR och Peak Innovation arbetar tillsammans med SEKO och vägarbetarnas arbetsgivare för att få fram en prototyp. Inom kort kommer den att presenteras för kommunerna Gävle, Örnsköldsvik, Stockholm och Borlänge. Kostnaden för en permanent matta beräknas ligga på 100 000 kronor jämfört med en bula som kostar 30 000 kronor. En mobil matta kommer att kosta mellan 75 000 och 90 000 kronor. ASRs förhoppning är att den första mobila mattan kommer att läggas ut i början av nästa år.
- Från utryckningssidan har vi bara positivt att säga. Mattan skulle redan ha varit ute, säger Peter Berg, deltidsbrandman och ambulansförare.
Redan i dag finns ett "busvarnaren", wake up och andra trafiksäkerhetssystem vid vägarbeten men eftersom de anordningarna straffar alla ser även vägarbetarna fram emot bulmattan.

MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se
Annons
Annons
Annons