Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Skeppet kom lastat med 65 ton is

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Glad trots all is. Kapten Christian Holst drog på sig arbetskläderna efter ankomsten till Gävle för att hjälpa den övriga besättningen ta bort all is på sitt fartyg. I bakgrunden bogserbåten Järven.

GÄVLESjöfarten har börjat få problem med allt kärvare isläge. De senaste dygnen också rejäla nordliga vindar orsakat isbildning även på fartyg. Tyska 3 100-tonnaren Baltic Sailor var kraftigt nedisad när hon vid 17-tiden på lördagen anlände till Fredriksskans för att lossa kaolinlera från England.

- Vi fick 65 ton is på däck. Efter att ha passerat Bornholm hade vi vind på sex till sju Beaufort rakt mot oss, berättar kapten Christian Holst.
Det betyder vindstyrkor på mellan 10,5 och 17 meter per sekund.
Kapten Holst är väldigt glad för att han denna gång inte hade någon däckslast. Annars brukar Baltic Sailor ofta ha virke på däcket.
Fartyget är 82 meter långt och går normalt i ungefär elva knops hastighet. Under resan till Gävle fick man dra ner till mellan sju och åtta knop för att nedisningen inte skulle förvärras ytterligare.
Förliga masten var nära att knäckas av isen som bildades när iskallt havsvatten slog upp och över fartyget. Ett mastbrott hade inte inneburit något värre än att förliga lanternorna försvunnit. Radarantennerna sitter högre längre akterut.
Besättningen på sju man ägnade hela trettondagen att hugga bort is från däck och reling. Även kaptenen hackade för glatta livet.
Man fick också hjälp av en ånggenerator från Gävle hamn för att smälta bort merparten av isen för att kunna öppna däcksluckorna. Men det gick inte så bra. Maskinen gick sönder.
- Ni har ju helgdag i dag och det är stört omöjligt att få den förbaskade maskinen reparerad, berättar kapten Holst på måndagskvällen.
Så dags hade fartyget lättats på 15 ton is. Runt 50 ton återstod alltså. Och allt måste bort innan lossningen kan starta.
- Kanske kan vi börja lossa i morgon kväll, hoppades kaptenen..
Normalt brukar det ta en halv dag att lossa "lermjölet" ur fartygets lastrum.
Den här gången befarar dock kaptenen att det kommer att ta längre tid på grund av att leran kan ha frusit ihop. Hur det är ställt med lasten kan han säga först när lastluckorna kunnat öppnas.
- Det är ju 20 grader kallt och leran var fuktig när vi lastade den i UK, förklarar han sin oro över att stoppet i Gävle ska bli ännu längre på grund av vårt just nu bistra vinterklimat.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons