Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

”Skolan mitt i byn” – en plats för gemenskap

+
Läs senare
/
  • Turkan Kaya och Gerd Andén hoppas att idén med Skolan mitt i byn ska leva vidare även efter projekttidens slut.

0-100. För projektet Skolan mitt i byn kan siffrorna betyda flera saker.

Både målgruppens ålder och farten i verksamheterna.

Projektet riktar sig till alla som bor på Brynäs och startade 2009 tillsammans med föreningen Culturum.

Huvudsyftet är att skapa trygghet, både i skolan och i området. Från början var det tänkt att målgruppen skulle vara grundskoleelever och aktiviteterna började också i skolan med studieverkstad och lovskola där barnen bland annat fått gå i simskola.

Gerd Andén började som projektledare under förra året och nu ligger en ny ansökan hos kommunen om finansiering för nästa år.

– Vi har pengar året ut, sedan får vi se hur det blir. Får vi pengar så blir det sista året, säger hon.

Skolan mitt i byn har egentligen inga begränsningar i vilka aktiviteter som kan vara aktuella. Många saker har provats, en del har försvunnit och annat etablerats. Några aktiviteter drivs av skolan, annat i samarbete med olika föreningar.

– Vi provar lite vad som helst. Det visar sig vad som är hållbart, säger Gerd Andén.

Målet är att aktiviteterna ska bli självgående så att de kan drivas vidare även efter att projekttiden tagit slut.

Stenebergsskolan och Brynässkolan är naven i verksamheten. Målet är att skolan ska vara öppen, inte bara under lektionstid. De två senaste tillskotten är ett babycafé och seniorträffar i Culturums lokaler i Stenebergsskolan, det sistnämnda i samarbete med Omvårdnad Gävle. Därmed vidgas målgruppen avsevärt.

– Nu är det noll till hundra. Eller förresten, det kanske är bäst att inte dra gränsen vid 100 med tanke på seniorerna, säger Gerd Andén och skrattar.

Det blir möten över generationsgränserna och Gerd Andén och Turkan Kaya berättar om tonårskillarna som serverade kaffe till pensionärerna.

– En av killarna tvekade länge om att ta av sig mössan innan han gick in, men till sist sade han ”äsch, jag gör det”.

Respekten för den äldre generationen visade sig tydligt och när eleverna fick beröm för sin servering växte självförtroendet.

– När de träffas ute sedan är de inte rädda för varandra. Det är så spännande att se vad sådant här sätter igång, säger Turkan Kaya.

Babyträffarna är nystartade, men väcker elevernas nyfikenhet. De vill gärna titta in en stund för att leka med småttingarna. Träffarna startade som en samlingspunkt för föräldrar som annars inte går till öppna förskolan och liknande mötesplatser.

Båda skolorna är mångkulturella. Turkan Kaya räknade efter en gång och kom fram till att i en sjätteklass och en niondeklass fanns det sammanlagt 18 länder representerade. Det har projektet tagit fasta på. Culturum har kontakt med etniska föreningar och gör studiebesök hos dem. På så sätt får eleverna möjlighet att visa upp sin kultur för andra och vara stolta över den.

– Det skapar respekt och motverkar mobbning mellan etniska grupper, säger Turkan Kaya.

Dessutom får eleverna något att göra på fritiden och aktiviteten ska vara gratis. Kulturskolan har låtit barnen spela instrument, det finns studiecirklar, kör och idrott. En annan vinst är att föräldrarna får kontakt med varandra.

Eleverna får gärna komma med förslag till aktiviteter och Gerd Andén och Turkan Kaya hoppas att det ska bli mer av den varan.

Andra stadsdelar har visat intresse för Skolan mitt i byn och en början har skapats i Bomhus.

– Men det är inte bara att sätta dit en vaktmästare som låser upp lokalerna. Det är något annat vi vill åt, säger Gerd Andén.

Gör ni skillnad på Brynäs?

– Vi hoppas det. Det börjar bli naturligt att gå hit.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons