Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolpengar går till marknadsföring

Konkurrensen om höstens nybörjare på gymnasieskolorna är hård och det gäller att marknadsföra sig. De tre kommunala gymnasierna i Gävle satsar till exempel över en halv miljon på niornas val.

Annons

Med fler skolor på marknaden och ett vikande elevunderlag blir det ännu viktigare att nå ut med ett budskap som fångar eleverna. Då gäller det inte bara att fylla klassrummen. Med eleverna följer också elevpengen.

I enkäten här bredvid svarar skolorna på hur mycket pengar de satsar på sin marknadsföring. Eller rättare sagt, de kommunala gymnasieskolorna svarar, de privata gör det inte - utom Göranssonska skolan i Sandviken som lägger 100 000 kronor i år.

För Gävles tre kommunala gymnasier går 400 000 kronor från centralt håll till en reklamfilm som rullar på TV4 och till affischer på lokalbussarna. Det är en ökning med 100 000 kronor sedan 2007. Målet är att få så många som möjligt att gå in på gymnasiewebben för mer information.

– Det är väldigt mycket pengar men att summan inte ökat med mer än 100 000 kronor visar att vi håller i pengarna. I konkurrensen måste vi visa fram det kommunala alternativet. Det har varit framgångsrikt och vi har tagit marknadsandelar från friskolorna, säger AnnCatrin Johansson, kommunikationsstrateg, utbildning Gävle.

Men 400 000 kronor räcker inte. Polhemsskolan lägger till exempel ytterligare 100 000 kronor på informationsmaterial och annat och de andra två gymnasierna också en del.

Annars är öppet hus en rak väg till information och möten med eleverna.

Lisbeth Lundahl, professor i tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, har i flera forskningsprojekt studerat konsekvenserna av skolornas tävling om eleverna. Reklampengar är bara är en del av resurserna som satsas säger hon.

– Den stora kostnaden är tiden som skolans personal tvingas lägga på marknadsföring. Den tas direkt från undervisningen.

I en rapport som Lärarförbundet presenterade i höstas säger också nästan en tredjedel av lärarna att arbetsuppgifter som rör marknadsföring bidrar till den ökade arbetsbelastningen.

Men det finns många vägar att gå för att nå niondeklassarna som senast den 17 februari ska ha gjort sitt val.

Rektor Inga Bostrand på Polhemsskolan talar om personliga möten, att 98 procent av eleverna säger att de trivs och om goda resultat när det gäller betygen. På Realgymnasiet i Gävle utbildas elever till elevambassadörer

– Det är viktigt att skapa relationer och personliga möten. Vi har många följare på Facebook, twitter och Instagram och i helgen deltog våra stylistelever på bröllopsmässan och det är också en typ av marknadsföring, säger rektor Anna Giljam Nilsson.

– Annonser och sånt har vi tonat ner ganska mycket. Elever går inte riktigt på marknadsföringsgrejerna, de är smartare än så. Våra ambassadörer som själva går i skolan och deras omdömen är det absolut viktigaste.

Annons
Annons
Annons