Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Skrot - en storaffär för hamnen

GÄVLEGävle hamn kan bli basen för all import av skrotråvara till de svenska stålverken. Hamnen har lämnat offert för hantering av upp emot 750 000 ton skrot per år, minst lika mycket i ton som de väntade leveranserna av flygbränsle.

- Det är en mycket stor och betydelsefull affär för hamnen, säger Gävle Hamns vd, Olle Widigsson.
En stor delegation från stålverkens gemensamma inköpsbolag har besökt hamnen och bett att få en offert på hanteringen. För branschen finns det både ekonomiska och miljömässiga skäl att samordna skrotimporten. Efter lossning i hamnen ska transporterna till de olika stålverken göras på järnväg.
- De vill samla alla volymer till ett ställe, säger Olle Widigsson.
Hamnen har deklarerat att de nödvändiga förutsättningarna för hanteringen finns och man har också reserverat mark i väntan på ett beslutet från branschen. Någon gång före årsskiftet hoppas Olle Widigsson på ett besked.
- Vi är ödmjukt spända.

Uppsving ekonomiskt
Gävle hamn hanterar redan skrotimporten till Sandvik och Ovako. Med det nya avtalet skulle också leveranserna till Avesta, Smedjebacken, Fundia och Erasteel gå över Gävle hamn.
Ekonomiskt kan skrothanteringen bli en ännu större affär än leveranserna av flygbränsle till Arlanda, som hamnen väntas ta över från 2004. I övrigt påminner de båda projekten en hel del om varandra. I tonnage ligger de ganska nära, och båda bygger dessutom på järnvägstransporter efter lossning i hamnen. Det är ett upplägg som hamnen satsar stort på.
- Det här är två drömprojekt för hamnen, säger Olle Widigsson.
Det finns dessutom planer på ytterligare ett projekt som skulle kunna stärka hamnen i Gävle . Minst ett stort rederi undersöker just nu möjligheten att starta en lastfärjelinje mellan Uleåborg och Gävle, just för järnvägsgods.
Representanter för det rederiet har besökt Gävle hamn, och diskuterat hamnens möjligheter att ta emot gods två till tre gånger i veckan.
- Men jag vet bara att det finns diskussioner om detta. Längre än så har det inte kommit, säger Olle Widigsson.

SVEN-OLOF EKMAN
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons