Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

SM i det blå

+
Läs senare
/
  • Ronny Eriksson, Sandviken, hade en klar ledning efter första tävlingsetappen. När vi träffade honom hade han precis landat efter andra passet. Han kommentar: Det gick lika dåligt nu som första flygningen. Det tolkar vi som om han var ganska nöjd. Foto: Leif Jäderberg
  • Ett av de sju segelplanen vilar på ena vingen i väntan på nästa  tävlingspass.
  • Det ska böjas i tid... Måns Mellberg, 2,5 år, från Sandviken var publik vid SM-tävlingarna i Lemstanäs med mamma, pappa och storebror.
  • Tävlingen börjar på 1250 meters höjd och får pågå ner till som lägst 450 meter över marken.

LEMSTANäS, STORVIK Dagen var perfekt för oss på marken vid Lemstanäs flygfält med strålande sol och värme. Segelpiloterna uppe i det blå som kämpade om öppna SM-tävlingar i konstflyg, däremot, hade det tufft. Hårda och byiga vindar spelade dem stundtals spratt.

- Det är faktiskt gränsfall för vad planen och vi klarar av i dag. Det här passet gick lika uselt som det första, sa Ronny Eriksson, Sandviken, efter andra ronden. Det bör innebära att det förmodligen gick bra nu också. Han ledde nämligen klart efter första omgången.
Ronny Eriksson är en av de "egna" flygarna men representerar Ljusdals flygklubb. Förklaringen till det är att han också tävlar i hastighetsflyg med en maskin som finns i Ljusdal. Och man får bara ha tävlingslicens i en klubb. Därför representerar han Ljusdal även när tävlingen går på hemmaplan.
Ronny Eriksson och Ingemar Öbrink, som flyger för hemmaklubben, använde samma plan, en Windex 1200. Jodå, konstruktören är den svensk som uppfann vindvisaren som sitter i toppen av alla segelbåtsmaster. Tio delägare betalade 400 000 kronor för planet i byggsats. Det har egen motor i stjärtpartiet som dock inte fick användas vid SM:et.
Under eftermiddagen kom det grus i det väloljade maskineri som Västra Gästrike flygklubb dragit igång för SM-dagen. Förutom klubbens eget bogserplan hade man lånat in ett systerplan från Dala-Järna. Båda är före detta besprutningsplan typ Piper Pony. Vid en landning tappade Dala-Järnamaskinen sitt noshjul. Inget hände mer än att det därmed var färdigfluget för maskinen den dagen.
Med bara ett bogserplan förlängdes tävlingen med flera timmar. Tävlingen kunde dock genomföras innan mörkret föll och det blev seger för hemmaflygarna.
Svensk mästare blev Ronny Eriksson med 2045,5 poäng. Svensk vicemästare blev Ingemar Öbrink med 1989,8 poäng. Samma placeringar blev det i det öppna mästerskapet.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons