Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snöfri väg kräver kalla nerver

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Trångt. De flesta bilisterna tröttnar förstås på att köra i 45 km/tim efdter en plogbil och tränger sig mellan plogvingen och vägkanten för att ta sig förbi.

GÄVLE
Här gäller det hela tiden att hålla tungan rätt i mun. Plogen ska ligga en eller högst två decimeter från mittvajern.

Annons
När det är bara ett körfält och fast räcke eller vajer på ytterkanten ligger även plogvingen i princip dikt mot räcket.
Farten ligger stadigt runt 45 km/tim. Jan Åhlund kör lugnt och koncentrerat. Att bilister bakom börjar hetsa upp sig för att komma förbi bekommer honom inte. I alla fall inte så att jag märker det.
Men han medger att jobbet att hålla E4 halkfri och ren från snö blir allt tuffare.

Jour i sju månader
Janne kör sin nionde E4-vinter nu så han har perspektiv. Sju av årets månader har han ständig jour. När som helst på dygnet kan telefonen ringa och kalla ut honom.
Oftast sköter han motorvägen söder om Gävle. Den här dagen får han ta trefältsvägen med mitträcke norrut fram till Axmartavlan, den svåraste vägtypen för en plogbilsförare.
- Det händer saker på motorvägen också. Jag har faktiskt blivit påkörd där två gånger. Det hände samma dag.
Det är ett hårt jobb att sköta vinterväghållning under högsäsong. Det har det varit hittills den här veckan.
- Jag åkte hem halv två i natt. Jag blev utkallad klockan tio igen, berättar han.
Ibland kommer passen så tätt att han inte hinner hem till sängen. Då blir det någon timmes vila i slafen bak i hytten i den nästan nya bilen. Med ett nyutvecklat plogblad mitt under kostar ekipaget med lastflak närmare två miljoner kronor. Till detta kommer den salttunna som står på bilen under vintersäsongen. Den ägs av entreprenören Peab.
Bilens förplog är fyra meter bred. Vingen baktill på bilen tar bort snön på ytterligare en och en halv meter.
Jannes bil har den senaste tekniken, bland annat en avkännare som mäter temperaturen i vägbanan och doserar saltmängden därefter.

Får hjälp av automatiken
Under "vårt" pass är det mest modd som ska undan. När Janne plogar motorvägen söder om Gävle brukar han lägga i farthållaren. Sen är det "bara att styra" eftersom bilen har automatlåda.
- Här vågar jag inte använda farthållaren säger han samtidigt som han koncentrerar sig på att ploga ända in mot vajern som avdelar körbanorna.
Flera gånger blir vi utsatta för, i mitt tycke, spektakulära omkörningar av såväl tradare som personbilar.
- Det bli värre år från år. Det är ofta 60 ton som tränger sig förbi mig i 90. Tänk om vi hakar ihop är en tanke som kommer upp då och då. De unga förmågorna i tradarna fattar inte vad de håller på med.
Det väglag Janne Åhlund gillar mest är när det är ordentligt med snö att ploga undan. Det värsta är också snö, när den är så lätt att det blir snörök.
Den här turen blir ganska lugn, bland annat därför att en bred transport kommer ifatt Mikael Ekström i andrabilen.
- Ni kan ta det lugnt. Jag täcker upp bakom er, meddelar föraren av den tunga transporten över åkarradion.
Den gången tvingas många på väg norrut på E4 finna sig i att hålla 45 km/tim i åtskilliga kilometer.
Den som blir otålig sådana gånger borde kanske tänka på att plogkillarna inte är ute för sitt nöjes skull. De kör för att vi andra ska kunna åka så säkert och behagligt som möjligt

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons