Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Södra station

/

När Ostkustbanan skulle byggas gjordes 1924 en utredning om all järnvägsdrift i Gävle skulle kunna samlas där Uppsala-Gävle Järnväg hade sitt stationsområde med administrationsbyggnad öster om järnvägen och den lilla stationsbyggnaden av trä, "Gäfle Södra Personstation", vid Södra Esplanadgatan. Stadsarkitekten Gunnar Wetterling och Artur von Schmalensee ritade förslag till gemensam station, en anläggning med stort torg söder om Gavleån fram till ett stationshus i två våningar med entrén i portik av pelare mot norr. Tågen skulle gå på en jättelik arkad, en våning över marken i anslutning till stationshuset, över torget och Gavleån. Det föreslogs i stadsfullmäktige att Centralstationen, där Gävle-Dala Järnväg hade sina lokaler, då skulle bli saluhall, vilket ytterligare kylde ner den redan bistra stämningen mellan järnvägsbolagen GDJ och UGJ.
Slutförslaget blev fortsatt skilda stationer och Södra station byggdes 1926 för Ostkustbanan och Uppsalabanan vid Esplanadgatan, senare Muréngatan, med huvudentrén vänd mot Brunnsgatans ostliga inledning. Gunnar Wetterling ritade stationen, som byggdes i tegel och betraktas som en av Sveriges främsta 20-talsklassicistiska byggnader. Det gamla stationshuset revs.
Södra station behövdes inte längre när OKB och UGJ såldes till staten 1933 och verksamheten koncentrerades till Centralstationen. Byggnaden har därefter använts för SJ:s fritidsverksamhet, viss administration och till danslokal med namnet Maxim. Tornuret som haft sin plats ovanför entrén kom åter på plats i tornet 1988. Södra station byggnadsminnesförklarades 1986. Forsberg, B: Artikel i Gefle Dagblad 1995-06-06. Se även Forsberg, B: Uppsala-Gäfle Järnvägar.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons