Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spårvagnar skapar sysselsättning

/
  • Vagn 104 väntar på renovering. Spårvägssällskapet hoppas att spårvagnarna snart kan börjar rulla igen.
  • En låda med gamla spårvagnsbiljetter finns i tryggt förvar hos spårvägssällskapet.
  • Den blå linjen gick bland annat till Albion.
  • Den röda linjen trafikerade Brynäs.
  • Spärvägssällskapet hoppas att de gamla vagnarna snart ska rulla igen.
  • Den cremevita och röda färgen var unik för Gävles spårvagnar.
  • Spårvägssällskapet har samlat på sig gamla prylar till sitt museum.
  • Daniel Ersson vid släpvagnen som snart ska renoveras.
  • Ordförande Thomas Dahl berättar att de snart ska få hjälp med att renovera vagnarna.
  • Sista turen med vagn 1 gick den 29 oktober 1952. Föraren Göran Palm styrde mot vagnhallen. Stadsfullmäktigeledamoten C.V. Westlund med cigarr i munnen tog avsked.
  • Spårvagnarna trafikerade en stor del av Gävle ända fram till 1956.

Det har blivit inne med spårvagnar. Kanske beror det på att det är ett miljövänligt och billigt transportmedel. I Gävle jobbar spårvägssällskapet för fullt med framtidsplanerna och snart hoppas de kunna sysselsätta tio personer.

Annons

I början av mars fick de positiv respons från flera politiker på sitt medborgarförslag. Det gav en nytändning för Svenska spårvägssällskapets Gävleavdelning.

– Och nu finns det ett till medborgarförslag om en linje till Gavlehov! Vi vet inte vem som skrivit det, berättar ordförande Thomas Dahl ivrigt.

Sällskapets förslag är i första hand en museispårväg mellan Fältskärsleden och gamla Briggen Gerda-området. För att det ska bli verklighet måste den biten räls, ungefär 900 meter, som revs upp när varvsområdet sanerades läggas tillbaka.

– Trafikverket vill bli av med den sträckan eftersom de bara har en abonnent. De vill att kommunen tar över servitutet. Nu går det bara godstransporter två gånger om dagen på spåret. Sen får vi se. Kanske kan det bli en förlängning till Rådhustorget, ett komplement till lokaltrafiken, säger Daniel Ersson förhoppningsfullt.

Som vanligt är den stora frågan finansieringen.

– Vi kan erbjuda kompetens och vi har personal som kan köra spårvagnarna. Vi vill ha ett samarbete med Gävle kommun och Gävleborna, säger Thomas Dahl.

– Vi har haft ett möte med Arbetsförmedlingen och blivit lovade tio personer som ska hjälpa till att rusta vagnarna. De som kommer hit kan vi utbilda i el, glas, trä, metall, svets och renoveringsteknik fortsätter Daniel Ersson.

Till sin hjälp skulle spårvagnssällskapet ha de omkringliggande småverkstäderna som har just den kompetensen.

– De kan bli handledare men i renoveringsteknik har vi intern utbildning.

Någon gång under våren hoppas de få den extra arbetskraft som Arbetsförmedlingen utlovat.

Det gäller att efterlikna originalet så mycket som möjligt. Thomas Dahl och Daniel Ersson visar in i museihallen. Där står den gamla 104:an som fram till 2007 stod på Snus-Majas tomt och en släpvagn.

– Medlemmarna köpte andelar i 104:an och på så vis kunde vi köpa loss henne.

Vagnarna visar spår efter färgen i mörkt rött och cremevitt som var unikt för Gävlevagnarna. Sätena är fortfarande i bra skick även om karossen på vagnen är anfrätt. Helt klart behöver vagnen och släpvagnen en stor dos av omvårdnad och kärlek i form av färg, nya brädor och fernissa.

Målet är att den första vagnen ska börja rulla 2019. Tills dess kan spårvägssällskapet ha flera vagnar. Stockholms spårvagnsmuseum håller på att avvecklas och Gävleavdelningen har erbjudits fyra vagnar. Det skulle bli åtta totalt.

I Gävle slutade spårvagnarna rulla 1956. Att de nu kanske är på väg tillbaka är inget unikt för Gävle. Inte mindre än sju städer har planer på att återinföra spårvägen. Norrköping och Göteborg la aldrig ner och håller nu på att bygga ut nätet. I Stockholm förbereds det för spårväg mellan Djurgårdsbron och Ropsten. Malmö, Helsingborg och Uppsala vill bygga nya system och Lund ska få en linje till Brunnshög. Men alla är inte positiva. I Lund har protesterna varit högljudda eftersom ett torg skulle påverkas av rälsdragningen och i Göteborg har det inträffat ett flertal olyckor med många skadade vilket oroat både förarna och trafikanterna.

Annons
Annons
Annons