Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Stängda gator inget alternativ

/

GÄVLE
Borås kommun har förbjudit trafik i centrum nattetid och har lyckats minska svarttaxitrafiken.

Gävles taxibolag vill att Gävle kommun ska följa deras exempel men kommunen kan bara tänka sig att stänga av Nygatan.

"Ett samhällsproblem"
Taxibolagen Stor & Liten och Gävle taxi vill att kommunen ska stänga av Ruddammsgatan, delar av Hattmakargatan och Nygatan för persontrafik mellan 00.00 och 04.00.
- Svarttaxiverksamheten är ett jätteproblem för oss men det är också ett samhällsproblem. Tänk bara på hur mycket kommunen förlorar i skatteinkomster på alla svarttaxiresor, säger Magnus Carlsson, vd Stor & Liten.
I Borås är det numer förbjudet för persontrafik att köra in i de centrala delarna av staden efter klockan tolv.
- Svarttaxibilarna har inte försvunnit helt men deras verksamhet har minskat markant, säger Gunnar Isaksson på Gatukontoret i Borås.
Gatukontoret har satt upp vägskyltar vilket gör att personbilar, efter midnatt, måste ange varför de befinner sig på gatan. Giltiga skäl kan vara att man bor längs gatan.
Samtidigt har kommunen ökat antalet nattbussar och taxibolagen har anställt fler chaufförer för att kunna tillmötesgå det ökade behovet.
Sedan skyltarna sattes upp, för ett och ett halvt år sedan, har polisen i Borås gripit 15 personer för brott mot olaga yrkesmässig trafik.
- Vi har haft tre polismän som dokumenterat svarttaxiverksamheten. Dokumentation som sedan lett till fällande domar i tingsrätten, berättar polisen Leif Lillvik.

Relativt smärtfritt
På tekniska kontoret i Gävle anser man att problemen för de boende längs Ruddammsgatan, Hattmakargatan och Nygatan skulle bli för stora om gatorna skulle stängas av.
I Borås verkar avstängningen av centrum gått relativt smärtfritt.
- Många var oroliga i början men nu får vi väldigt sällan klagomål, säger Gunnar Isaksson.
- Bara för att det slår väl ut på en ort behöver det inte betyda att det fungerar lika bra på en annan, säger trafikingenjör Alrik Alfredsson på Tekniska kontoret.

Slutgiltigt beslut
I mitten av september tar trafikutskottet ett slutgiltigt beslut om Nygatan ska stängas av på prov eller inte.
- Om vi stänger av Nygatan får vi utvärdera effekterna efter en tid och se om det slagit väl ut, säger trafikingenjör Alrik Alfredsson på Tekniska kontoret.
- Jag tycker att det är ynkligt att de inte kan ta tag i det här på ett bättre sätt. Att bara stänga av Nygatan kommer inte hjälpa särskilt mycket men det är väl bättre än ingenting, suckar Magnus Carlsson, Stor & Liten.

DANIEL SIKSJÖ
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons