Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storaffär i hamnen i hamn

/
  • Foto: NICK BLACKMON Handslaget.  Affärsuppgörelsen mellan Gävle Skeppsklarering och Andersson & Lundqvists bekräftas av ett handslag mellan vd:arna Bertil Berglind och Erik Froste. Tillsammans ska de försöka kapa åt sig marknadsandelar från hamnarna i Stockholm, Göteborg och Västerås.

GÄVLE
I tisdags undertecknades kontrakten som innebär att Gävle Skeppsklarering går ihop med speditionsföretaget Andersson och Lundkvist. Parterna hoppas att affären ska ge Gävle Hamn en knuff i rätt riktning.

Annons
- Genom fusionen kan vi samla allt under en hatt och bli giftigare på marknaden. Vi vill öka flödena den här vägen och visa att Gävle är den bästa hamnen i Sverige, säger Bertil Berglind, vd för Gävle Skeppsklarering.
Det är två anrika företag som går ihop. Gävle Skeppsklarering grundades 1934 och Andersson och Lundkvist 1887.
Fram till 1944 var Andersson och Lundkvist till hundra procent ett Gävleföretag. Därefter såldes delar av bolaget och sedan 1976 har det helt och hållet varit Stockholmsbaserat.

Mångmiljonaffär
Nu koncentreras ägandet till ursprungsorten. Gävle Skeppsklarering köper samtliga aktier i bolaget och blir därmed också delägare i Gävle Stuveri till 23 procent. Affären är i mångmiljonklassen, men den exakta prislappen vill köparen inte avslöja.
- Vi har kommit överens om att det är konfidentiellt, säger Bertil Berglind.
Sammanslagningen ska förhoppningsvis stärka båda bolagen.
Tillsammans kommer de att ha 17 personer anställda och profilen på den gemensamma verksamheten blir klarering och spedition.

Hamnagenter
- Klarering handlar om att vara hamnagenter åt rederierna, att fungera som deras förlängda arm. Som speditör säljer man transporttjänster och förmedlar lastrum på båtarna. Egentligen har våra bolag sysslat med liknande saker utan att för den skull konkurrera med varandra. Från vår sida ser vi affären som ett sätt att förfina våra produkter och vår kompetens, säger Erik Froste, vd för Andersson och Lundqvist.
I hamnen finns två liknande företag; Haegerstrand och Trybom.
Men syftet med fusionen är inte i första hand att konkurrera med dem.
- Den största potentialen finns inom containerflöden och där kan vi kapa åt oss affärer från Stockholm, Västerås och Göteborg. Vi kan alltså växa på andra hamnars bekostnad och inte på konkurrenterna här i Gävle, säger Erik Froste.
Vad innebär fusionen för stuveriverksamheten?
- Varje affär vi lyckas få till Gävle ger sysselsättning i hamnen. I övrigt påverkas inte stuveriet av sammanslagningen, säger Erik Froste.

ERIK WIKSTRÖM
Annons
Annons
Annons