Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Svår konst att beräkna förseningar

GÄVLE
Banverket får inte sällan bära hundhuvudet när tågen är sena. Förr hade SJ hand om all trafik på spåren. I dag trängs många operatörer som alla månar om sina tider. På SJ:s tid gick alltid persontåg först.

Banverket ska vara neutralt i sina prioriteringar. Nu är principen att tåg som är i tid går först. Det innebär att ett godståg i tid går före ett X2000 som redan blivit försenat.
Resenärerna accepterar oftast förseningar, men blir irriterade eller rent av förbannade när informationen ur högtalarna på stationen uteblir, är dålig eller glidande. De flesta som ibland åker tåg har råkat ut för att en försening som först sägs bli några minuter stiger med kanske tio minuter åt gången i flera repriser.
I driftcentralen i Gävle sitter två personer dagtid och gör de flesta tågutropen på stationerna i distriktet.

Konst att hålla tiden
Det är en konst att få så många tåg som möjligt att hålla tidtabellen och att ge resenärerna bra information vid störningar - både på stationerna och ombord.
Joakim Olsson är chef för driftledningscentralen i Gävle. Thomas Andersson är en av fyra gruppchefer och den som har kvalitetsansvaret. Båda betonar att Banverket jobbar intensivt med att förbättra trafikinformationen.
- Vi arbetar bland annat med ett trafikantråd med representanter från företag, kommuner och pendlarföreningar, säger Olsson.
Thomas Andersson ger ett exempel på varför trafikinformation ofta är svår:
- Det kan bli en lokskada i Hille. Lokföraren ringer och säger att han ska försöka få igång maskinen igen och tror att det kan ta fem minuter. Det räcker inte. Det tar kanske både tio och tjugo minuter innan han lyckas. Kanske går det inte alls. Då kan nästa läge vara att tåget inställs och ersätts av buss.
Ibland kan förseningen bli kortare än väntat. Då gäller det att man inte ropat ut och skyltat att tåget är ännu mer försenat. Då uppstår nya förseningar.
- Huvudregeln är att vi aldrig ska informera så att vi kör ifrån resenärer. Det måste vara bra kvalitet på beräkningar av förseningarna, säger Andersson.
Det händer ofta att trafikföretag har synpunkter på hur trafikledarna gör sina prioriteringar. Banverket för ständigt en dialog med trafikföretagen. Det förekommer också överenskommelser mellan operatörerna.
- Växelfel drabbar alla. Då får man se till helheten. Det ställs mycket hårdare krav i dag på att trafikledningen ska vara neutral än när SJ hade all trafik. Då kunde SJ bestämma att persontåg skulle gå före godståg, konstaterar Olsson.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons