Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svart trafiknatt i hela landet

GÄVLEDet blev en synnerligen mörk start på lördagsdygnet i trafiken.

Annons
Oktober är statistiskt årets svartaste trafikmånad.
Många svåra olyckor brukar tillskrivas tidig hösthalka. Vid samtliga sju dödsolyckor under några timmar natten mot i går var det enligt polisen plusgrader och torra vägar. Väderförutsättningarna hade alltså inte kunnat vara bättre.
Det finns dock andra samband - åtminstone sex av dödsoffren var unga män. Enligt TT var den yngste 19 och den äldste 28 år. Fem av de som dödades körde olycksbilar och åtminstone två kastades ur sin bil.
Av detta kan man vara i stort sett helt säker på att dessa två offer inte använde bilbältet. Förmodligen var det fler som inte hade bälte.

Okänd ålder
En av dem som kastades ur fordonet var den förare med okänd ålder som voltade vid sidan av motorvägen i Hallunda i södra Stockholm. Med bälte hade han alldeles säkert överlevt.
Ett offer var inte bilförare. Det var den 25-årige man som gick ut framför en taxi på motorvägen vid Gävles södra infart.
Sex av olyckorna var singelolyckor. Bara i ett fall var ett annat fordon inblandat. Det var i en olycka vid Täby. Två bilar som körde i bredd på motorvägen stötte ihop med långsidorna. Där dog en 28-åring. Kappkörning?

Körde fort
Det finns minst ytterligare en likartad faktor i flera av dödsolyckorna, kanske i alla utom den som drabbade taxibilen på E4 i Gävle. Olycksbilarna körde anmärkningsvärt fort.
I åtminstone två av alla trafikolyckor under natten mot lördagen misstänks förarna för rattfylleri. Det inträffade nämligen flera olyckor än de sju som krävde dödsoffer.
Om det var fler än så som körde efter att ha druckit alkohol kan man veta säkert först efter obduktionerna. Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig ha varit så.
Om förarna inte var berusade av alkohol var de berusade av farten. Vilket ibland leder till samma fasansfulla resultat.
Än återstår halva oktober och förr eller senare kommer halkan och med den dessvärre ännu fler trafikdöda.
Nollvisionens delmål - högst 270 trafikdöda 2007 - verkar allt mer avlägset. I stället för att minska stadigt pekar dödstalen nu klart uppåt. I år väntas cirka 600 trafikoffer.
Annons
Annons
Annons