Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Svarttaxi i Gävle kartläggs?

GÄVLESäkerhetskonsulten Kent Olsson kan komma att engageras i en kartläggning av svarttaxiverksamheten i Gävle.

Ett första möte har hållits med ledningen för Taxi Stor & Liten.
- Det kan vara motiverat att köpa den tjänsten, säger Markus Karlsson, vd vid taxiföretaget.
Utom det ekonomiska avbräcket för de lagliga taxiåkarna riskerar de som åker svarttaxi att rånas, misshandlas eller våldtas. Vid två tillfällen i Gävle de senaste månaderna har två män just rånats eller misshandlats. Båda gångerna var männen berusade. En man misshandlades medan den andre blev av med pengar och tankkort som använts att tanka bensin värd flera tusen kronor.
Kent Olsson, säkerhetskonsult:
- Jag har resurser att göra en kartläggning, konstaterar han.
Det handlar om att identifiera bilar och personer. Ett bättre underlag än vad som finns i dag behövs för fällande domar vid brott mot lagen om yrkestrafik. En lag som skärpts och kan ge fängelse i tolv månader, mot som tidigare sex månader.
Den domstolspraxis som utvecklats kräver bevisade överträdelser i uppåt tiotalet fall.
- De som är mest frekventa i sin verksamhet kan plockas in efter hand, säger Kent Olsson.

Trafikavstängning
Det finns ett annat beprövat sätt att komma tillrätta med svarttaxinäringen, en metod som prövats i Borås under två års tid. Vissa gator och platser stängdes av för all trafik som inte var vanlig taxi, buss, ambulans eller polis.
- Man stängde av de utsatta platserna under natt mot lördag och söndag. Nu utvärderar man, säger Lars-Olov Granlund, kommissarie och chef för turlagen i Gävle, det vill säga de poliser som tillsammans med trafikpolisen har yttre tjänst och själva kan iaktta svarttaxitrafiken.
När metoden tillämpas bötfälls alla bilister som bryter mot förbudet mot motortrafik. När antalet utfärdade böter för brott mot den lokala ordningsstadgan blivit tillräckligt stort kan körkortet sitta löst.
- Då måste kommunen hoppa på tåget, säger kommissarien, som pekar på att flera andra myndigheter också måste engagera sig om det ska gå att få bukt med svarttaxi.
Och innan polisen kontaktar kommunen måste ett annat kunskapsunderlag än det som finns i dag ha tagits fram.
Flera personer som Gefle Dagblad talat med, både olika poliser och taxiförare, vittnar om svarttaxiåkarnas aggressiva "marknadsföring". Hur man fungerar som "inkastare" i bilarna i närheten av krogentréer, och kör förbi busshållsplatser och frågar de som väntar.

Nedsatt omdöme

Den som är berusad har nedsatt omdöme och är särskilt sårbar.
- Det är inte de nyktra personerna som åker svarttaxi, utan de som chansar, säger Urban Fredriksson, förundersökningsledare vid Gävlepolisen.
En beräkning på hur mycket svarttaxiåkarna omsätter har just gjorts. En uppskattning anger antalet svarta åkare en genomsnittlig fredags- eller lördagskväll till 40 förare. Om svartåkarna tar 15 kunder och 150 kronor per körning på helgkvällarna blir det snabbt stora summor.
- 9,4 miljoner på ett år, säger Markus Karlsson, vd på Taxi Stor & Liten.
Att det är lukrativt vittnar Bosse, en av taxiförarna som hotades med kniv i våras, om:
- Man ser det på bilarna. Att de byter upp sig, säger han.
Men både föraren och vd framhåller något annat när de talar om svarttaxi. Att de olagliga åkarna förstör för de lagliga taxiförarna.
- Det är en illegal verksamhet som svärtar ned en hel bransch, säger Karlsson.
Och att det aldrig är värt risken att ta en svarttaxi.
- Den som tror att det är billigare lurar sig själv, säger Bosse.

MATS HEDSTRÖM
026-15 96 39
mats.hedstrom@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons