Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen på Nynäs visas upp

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Tåghistoria. En välbevarad postvagn är en av sevärdheterna i fordonsmagasinet på Nynäs.

GÄVLE
- På den här vagnen kan man se att de utsirade fönstren påminner om amerikanska diligenser. Det är en förstaklassvagn som ägdes av SJ, säger guiden.

Annons
En grupp på drygt tio personer visas runt i fordonsmagasinet på Nynäs.
Anders Larsson informerar om vagnarnas och lokens egenheter: den första boggievagnen, den första kombinerade post- och tredjeklassvagnen, det första godstågsloket som trafikerade malmbanan mellan Gällivare och Luleå.
De flesta är byggda under 1800-talets senare hälft. Tillverkarna heter Beyer, Peacook & co i Manchester, Nydqvist & Holm i Trollhättan eller Gefle Dala Jernväg.
Varje fordon har en historia att berätta. Den ena mer uppseendeväckande än den andra.
- Titta på lappen här: "Livsfara att inträda, behandling med giftig cyanvätegas pågår". Det var alltså för att rena den från difteri. Man rökte vagnen med cyanväte, sedan fick den stå en vecka innan den togs i aktiv tjänst igen. Men den här vagnen togs tydligen ur bruk 1932 eftersom lappen fortfarande sitter kvar, säger Anders Larsson.
I magasinet finns de lok och vagnar som inte får plats i järnvägsmuseet. Under de senaste tio åren har fordonen visats upp någon enstaka gång varje år. Men eftersom intresset från allmänheten är stort arrangerar nu föreningen Järnvägsmusei Vänner regelbundna guideturer. Sedan årsskiftet öppnas dörrarna varje söndag.
- Det har funnits en viss mystik kring vad som egentligen finns i magasinet på Nynäs. Intresset håller i sig, det är både barnfamiljer och riktiga entusiaster som kommer hit för att titta, säger Anders Larsson.

ERIK WIKSTRÖM
026-15 96 29
erik.wikstrom@gd.se
Annons
Annons
Annons