Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Tågen ska gå i tid vintertid

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Bromskoll. Daniel Sjögren, underhållstekniker hos Bombardier i Gävle, kontrollerar en av magnetbromsarna på ett X-tåg.

GÄVLEX-Trafiks fem Reginatåg liksom Tåg i Bergslagens tolv Reginor är rustade att möta sin andra vinter.Det är också personalen vid Train Maint i Gävle, en av landets sex stora tågverkstäder.

- Vi lägger ner 25 000 arbetstimmar för att säkra tågen inför den här vintern. Vi är helt säkra på att det inte finns ett bättre tåg i Sverige än Regina vad gäller tillförlitlighet.
Det säger Bengt Lindwall, informationschef hos tågtillverkaren Bombardier, före detta Adtranz.
Bombardier har egen personal vid Train Maints tågverkstad i Gävle, en av landets sex stora. Just nu har tillverkaren tio man där. Antalet kommer att minska när alla garantiåtaganden är klara. Några blir kvar under de nio år som avtalet med X-Trafik löper.

Tre av fem tåg stod
Bombardiers platschef Hans-Erik Spjuth har jobbat i Gävle ett år och fick alltså uppleva turbulensen i vintras när ett stort antal Reginatåg stod samtidigt. När det var som mest illa stod tre av fem X-tåg och sex av tolv Tåg i Bergslagen utslagna.
Han känner sig lugn i vetskap av allt det som gjorts för att förbättra Reginatågen sedan i vintras.
Samtidigt vet han att det kan uppstå problem i alla fall trots allt det som åtgärdats på tågen under den så kallade nollställningen.
- Det kan förstås bli vargavinter i år. Järnvägsfordon har ett ständigt problem. Det är nedisning. Problemet är inte minst stort för X-tågen där Gävle ofta har temperatur runt nollstrecket. När tåget kommer till Ljusdal är det ofta tio grader kallt där
Bombardier ska i vinter avisa Reginatågen enligt en rullande plan. Tanken är att nedisningen ska hållas så väl i schack att den inte ska leda till akuta trafikproblem.
Om inte avisningsresurserna skulle räcka i Gävle har Bombardier löfte att köra tåg till Stockholm för avisning där.

Hjulen höll inte
Det som skapade de stora trafikproblemen med Reginatågen första vintern var hjulen. Flisor försvann ur slitbanorna. Enligt Bengt Lindwall var problemen inte relaterade till vinter och kyla.
Massor av hjul behövde svarvas om. Bombardier har ingen egen hjulsvarv och fick finna sig i att hamna sist i kön när också SJ hade stort behov av att svarva hjul.
Bombardier har haft hjälp av internationell expertis för att få rätt kombination av hårdhet och seghet i Reginatågens nya hjul.
Hjulen byts nu ut vartefter de slits ut. Dessutom har företaget bestämt att investera i en egen hjulsvarv. När den blir verklighet är dock inte klart än.
I tågverkstaden i Gävle jobbar folk dygnet runt, året runt. Train Maint har cirka 70 anställda. Dessutom har hyresgästen Bombardier ett tiotal man där.
Sex eller sju av tillverkarens tågtekniker jobbar med garantiarbeten. När garantitiden på tre år gått ut minskas personalen.
X-Trafik och Tåg i Bergslagen var de allra första kunderna på Reginatåg. Nu har också en rad andra regionala tågoperatörer börjat köra Regina. Hittills är runt 50 tåg levererade runt om i Sverige. Ytterligare omkring 15 är beställda.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons