Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Tåget sent - missade flyget

+
Läs senare
/
  • Foto: ANNAKARIN BJÖRNSTRÖM Besviken på SJ. Carlos Matta tycker att han borde ha blivit upplyst om 90-minutersregeln när han köpte sin biljett. Tåget var försenat från Uppsala, och när hans familj var framme på Arlanda hade planet gått.

GÄVLE
Det gäller att stå på sig om man ska få rätt mot SJ. Det fick Carlos Matta i Gävle erfara när han tillsammans med sin familj skulle med flyget till Barcelona den 8 juli i år. Resan var planerad sedan tre månader, och bytestid mellan tåg och flyg på Arlanda var en knapp timme.

Tåget skulle anlända till Arlanda klockan 07.53 på morgonen. Planet gick 08.50. Ganska ont om tid, med andra ord.
- Jag bokade tågbiljetten via Internet, men eftersom det var så knappt med tid ringde jag SJ för att kontrollera om de trodde att det skulle gå bra.
Och det trodde man från SJ:s sida, säger Carlos Matta.
- Vi skulle naturligtvis ha tagit bilen, tänker jag i efterhand, men det verkade bekvämare med tåg eftersom vår dotter var med.

Jättenervösa
I Uppsala upptäckte man att tåget skulle bli sent. Carlos Matta tog kontakt med tågpersonalen, som förklarade att man inte kunde ta något ansvar för familjens missade flyg eftersom bytestiden var kortare än 90 minuter.
- Vi var två familjer och blev naturligtvis jättenervösa. Vi insåg att vi inte skulle hinna med planet.
Nu vill Carlos Matta varna andra resenärer:
- Den här 90-minutersregeln borde stå klart och tydligt när man bokar biljetten på Internet, säger han.

Resenärens ansvar
Ja, vad är 90-minutersregeln egentligen?
Är man intresserad av vilka regler som gäller vid missade flyg får man vara ganska så frågvis. Från SJ:s sida framhåller man resenärens eget ansvar när tåget som ska ta en till exempelvis Arlanda är försenat. Det gäller för flygresenären att skapa tidsmarginaler så att man hinner med allt som rör en flygresa: passkontroll, incheckning, boarding - och underförstått också SJ:s tågförseningar.
Men hur pass mycket försenat tåget som ska ta en till flyget får bli, innan SJ tar på sig ansvaret, är svårt att få ett rakt svar på.
- Det man alltid kan göra är att reklamera resan i efterhand, säger man på SJ:s presstjänst.
Till slut får GD tag i en person på kundtjänst som kan förklara hur landet ligger. Nästan. Läs noga:
Som kund ska du ha planerat för minst 90 minuters bytestid mellan tåg och flyg.

Ingen garanti
Blir du i det läget ändå försenad på grund av SJ så att du missar ditt plan, kan det vara idé att klaga.
Men märk väl: "Observera att dessa rekommenderade bytestider inte innebär att SJ garanterar någon anslutning mellan tåg och flyg".

Om jag har tur kan jag få ersättning för mitt missade flyg, alltså?
- Det bedöms från fall till fall. Kunden får själv ta sitt ärende till kundtjänst för att klaga, säger den hjälpsamma damen på SJ:s kundtjänst som väljer att vara anonym.
Hur gick det då för Carlos Matta och hans familj? Ganska bra, till slut.
- Vi förklarade vår situation för SAS, som vi skulle ha flugit med. En vänlig äldre dam från SAS på Arlanda hjälpte oss komma med ett senare flyg, säger Carlos.
- Men jag vill uppmana andra barnfamiljer som är ute och reser att ta reda på vad SJ egentligen lovar, så att det här inte händer dem.

MARTIN HOFVENSTAM
026-15 96 31
martin.hofvenstam@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons