Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Tågfolk ska sätta stopp för sena tåg

+
Läs senare

GÄVLEBORGEtt trafikantinformationsråd som kan bilda modell för resten av landet och löften om fortsatt arbete och samarbete för att minska förseningarna.

Det blev resultatet när länsstyrelsen kallade in tågfolk för att sätta stopp för sena tåg. Jan Brandborn som utreder järnvägen åt regeringen fanns också på plats.
- För oss i regionen är tågen helt avgörande, vi har ju inget flyg. Vi tänker på förra vintern och vill inte uppleva en sådan vinter igen, säger Monica Robin Svensson, tillförordnad landshövding.
Kritiken mot Banverket och tågreseföretagen gäller framförallt förseningarna och bland de punkter som togs upp fanns prioriteringarna som görs på det enkelspåriga bannätet och att Banverket både reparerar och sätter säkerhetsnormer.
För tågbolagen gäller det att återfå kundernas förtroende.
- Vi måste visa att trafiken fungerar och att det går att lita på tågen, säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen, TiB.
P-O Setterlind, produktionsplanerare på SJ, säger att tågen och rälsen får dela lika på skulden för förseningarna. Alla arbetar med åtgärder.
Banverket jobbar på att komma i kapp med underhållet och har förhöjd beredskap för fel, tillverkaren har bytt ut alla hjul på TiB:s Reginatåg och SJ låter tågen oftare vara på verkstan och har satt större marginaler i den senaste tidtabellen.
P-O Setterlind säger att tågen är mindre försenade nu jämfört med i fjol. Då betalade SJ 60 miljoner kronor för ersättningstrafik.
- Vi har lovat regeringen att minska förseningarna med tio procent och det målet kommer vi att nå om inget exceptionellt händer.
Förra året var vart fjärde tåg försenat, numera håller vart tionde inte tidtabellen.

Bättre samordning
I väntan på att tågen oftare ska gå i tid ska alla inblandade bilda ett trafikantinformationsråd som ska se till att resenärerna får veta när och varför ett tåg är försenat och hur den fortsatta resan ska se ut.
Samordningen mellan entreprenörerna och banverkets driftledningscentral ska bli bättre.
I mars ska de rapportera till länsstyrelsen.
- Det kan bli en av de saker som jag kommer att rekommendera överallt, säger utredaren Jan Brandborn.

Inkörningstrassel
Han tror inte problemen beror på avregleringen utan tycker att de ska ses som inkörningstrassel innan de olika entreprenörerna har lärt sig att samarbeta.
Han passar också på att ge SJ en pik när resegarantin, något han ska titta på i utredningen, kommer på tal.
- SJ:s resevillkor är upplagda för att de ska klara sig i alla lägen.
ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons