Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågkompaniet ger sig inte

GÄSTRIKLANDLänsrätten låter Rikstrafiken fortsätta att handla upp tågtrafiken till Norrland av Connex. Rätten upphäver det tillfälliga stopp för processen som Tågkompaniet fick i juli. Men Tågkompaniet står på sig och anser fortfarande att Connex pris är orimligt lågt.

Annons
- Vi anser att vi har ett case. Det gör bedömare vi har haft inne, både jurister och de från branschen. Vi ger oss inte, säger Jan Johansson, vd.
Han överklagar därför nu länsrättens beslut till kammarrätten och väntar på den muntliga förhandlingen inför länsrättens definitiva beslut om upphandlingen.
Det var i juni som Connex tog hem norrlandstrafiken med sitt bud på drygt 60 miljoner kronor. Tågkompaniet, som kör tågen i dag, lade ett bud på 107 miljoner kronor och förlorade.

Prisdumpning?
Tågkompaniet överklagade till länsrätten eftersom man misstänkte prisdumpning. Länsrätten frös då upphandlingsprocessen, men upphäver nu beslutet och låter affären fortsätta.
Den anser att Tågkompaniet inte har visat på tillräckliga skäl för sin ståndpunkt. Inte heller har Tågkompaniet förtydligat den muntliga bevisning som företaget har hänvisat till.
- De bedömer att vi är nödsakade att precisera mer. Under den muntliga förhandlingen har vi rätt att ta in vittnen och det kommer vi att göra, säger Jan Johansson.
Rikstrafiken i sin tur menar att Connex kompletterat med uppgifter som visar att priset är rimligt.
Länsrätten säger också nej till Tågkompaniets begäran om att Connex ska lämna ut vissa anbudshandlingar.
De ska enligt Tågkompaniet visa att det är omöjligt att driva trafiken med Connex bud.
Som Gefle Dagblad tidigare har berättat har också två ekonomiforskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som reagerat på den låga summan, bett Connex om samma sak. Men Connex hävdar till länsrätten att dessa handlingar innehåller yrkeshemligheter och rätten gör bedömningen att deras ekonomiska värde väger tyngre än deras betydelse som bevis i målet.

Viktig verksamhet
Norrlandstrafiken utgör huvuddelen av Tågkompaniets verksamhet och när beskedet kom att de inte får fortsätta såg framtiden osäker ut.
I dag kör företaget även tåg mellan Östersund och Sundsvall, Tierp och Uppsala och åt X-trafik.
Från och med i januari kör man också Roslagsbanan tillsammans med den danska järnvägen. Men Jan Johansson ser optimistiskt på företagets framtid och kommer att fortsätta kämpa för att kunna driva det vidare.
- Även om vi tvingas omstöpa firman fullständigt, vi har ju tappat 80-85 procent, ska vi överleva.
ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge_gd.se
Annons
Annons
Annons