Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtider på ett klick

/
  • Pilklick.  Så här ser tågkartan ut på X-trafiks hemsida. Där kan resenärer få information om alla bolag,, som trafikerar järnvägarna i länet. Övriga är SJ, Tågkompaniet och Tåg i Bergslagen. Varje tåg i trafik symboliseras av en pil. Färgen skiftar om tåget är i tid eller försenat. Man får också tidsinformation genom att klicka på stationsnamnen.

GÄVLE
I fortsättningen kommer alla som ringer X-Trafiks information om tågtider att få mycket exaktare svar än hittills.

Annons
Resenärer med tillgång till dator och Internet behöver inte ringa. De kan knappa in sig på trafikbolagets hemsida och få svaret direkt på skärmen.
- Nu tycker vi det är dags att slå på trumman för att resenärerna i fortsättningen alltid kan få korrekt information om samtliga avgångar för hela linjenätet liksom för varje enskild hållplats.

Barnsjukdomar?
Det säger Henrik Strömberg, IT-ansvarig på X-Trafik. Det nya systemet har fungerat väl under ett antal dagars provdrift.
Måndagen, som var den officiella premiärdagen, gick det sämre.
Orsaken var en avgrävd kabel i Sandviken, där servern till X-Trafiks hemsida finns.
Felet skulle vara avhjälpt till klockan 16. Ännu två timmar senare var det dock omöjligt att få kontakt med hemsidan.
Men i dag går det säkert bra igen. Adressen är www.x-trafik.se

Exakta besked
X-Trafik har som andra länstrafikbolag efter Skånetrafiken som satsar på denna tjänst. Den levereras av Hogia persontrafiksystem AB, en stor aktör när det gäller mjukvara för hantering av trafikinformation inom länstrafikbolagen.
X-Trafik abonnerar på tjänsten och har inte behövt göra några investeringar.
Det unika med den nya tjänsten är att tidsuppgifterna får tågen baseras på det trafikläge som är aktuellt exakt när frågan ställs.
Svaret blir alltså exaktare än när beräkningarna görs över planerade trafiklägen. Ett exempel på detta är SJ:s trafikinformation, också den tillgänglig på nätet.

Bygger på basfakta
Hogias system bygger på den information Banverkets ledningscentral får in om tågen ute på spåren.
Det sker med automatik via kontaktplattor, så kallade balisrar, som finns med ojämna mellanrum längs järnvägarna.
Förutom denna informationen tar datorprogrammet också hjälp av prognoser från tidigare trafik.
Dessutom lägger trafikledningen på Banverket vid behov in uppgifter om bland annat spårarbeten.

På rätt spår?
När resenärerna betygsätter X-Trafik är bristande information om störningar i trafiken som kritiseras mest.
Henrik Strömberg hoppas att den nya informationen ska vara ett stort steg på vägen till att alltid kunna ge korrekt trafikinformation.
Tåg i Bergslagen har planer på att införa samma tjänst som X-Trafik nu gjort.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons