Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tji sekretess hos socialtjänsten

/
  • Arkivbild: LEIF JÄDERBERG Problem. Ända sedan flytten 1998 till de nuvarande lokalerna har det diskuterats hur sekretessen i receptionen ska hanteras, berättar socialchefen Örjan Ohlström.

GÄVLESekretessen i receptionen på socialkontoret ur usel. Besökare tvingas ofta ange sitt ärende i "luckan." Andra besökare kan höra allt vad som sägs.

Annons
Nio av tretton personer inom socialtjänsten som alternerar i receptionen har besvarat en enkät om hur receptionen fungerar.

Kritik
Den innehåller många kritiska synpunkter. Den mest svidande kritiken från personalen är att så många besökare tvingas lämna ut sig och sina problem inför andra besökare. En allmän synpunkt bland de som svarat på enkäten är att receptionen måste byggas om för att det ska vara möjligt att värna besökarnas integritet.
Personalen i receptionen får förstås ta emot många klagomål från besökare. De skjuter inte in sig på att tvingas delge andra besökare sina problem. Kritiken gäller personalens klena tillgänglighet.
I rapporten konstateras också att det inte bara är kunderna som klagar på tillgängligheten hos anställda vid socialtjänsten. Det gör också andra tjänstemän och myndigheter.

Kvalitetsbrister
- Jag beställde enkäten eftersom jag fått rapporter om kvalitetsbrister i vår reception. Jag har läst enkäten och den var uppe i ledningsgruppen i måndags. Det säger socialchefen Örjan Ohlström.
Enhetschef Wolhter Planck har precis fått uppdraget att ta sig an frågan och komma med förslag som förbättrar kundernas integritet när de kommer på besök..
Ohlström konstaterar att det ända sedan flytten till huset på Skomakargatan 1998 varit diskussioner om hur sekretessen i receptionen ska hanteras.
- Kruxet är att när folk kommer in så gör nästan alla till första luckan där någon sitter. En halvtrappa upp har vi sex-sju stationer till. Förmodligen går det här att räta upp med större tydlighet och skyltning, tror Ohlström.

Även beröm
Det finns också en del beröm i rapporten, bland annat det faktum att det numera alltid finns en ordningsvakt i receptionen. "Det har förhindrat onödigt mycket bråk", skriver någon.
- Tidigare hyrde vi in ordningsvakter vid speciella tillfällen. Numera har vi anställda inom organisationen med förordnande från poliser som ordnings- vakter. De finns oftast på mottagningsplanet men rör sig också runt till andra stationer inom huset. Vi har en hel del riskbesök, konstaterar Ohlström och tillägger att vakterna oftast är ett effektivt medel att lugna ner upprörda besökare.
Frågan om receptionen är en av kanske 50 förbättringsfrågor som är aktuella inom socialförvaltningen just nu.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons