Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Trafikdöden leder i halvtid

/
  • Foto: OLLE HILDINGSONTill minne av döda. MHF:s årliga konferens om trafiksäkerhet i Tylösand inleddes på Sveriges mest berömda badstrand. 2 509 vita ballonger släpptes upp i luften till minne av var och en av de som dött i vägtrafikolyckor sedan nollvisionen antogs för fem år sedan.

TYLÖSANDVägverkets generaldirektör Ingemar Skogö ser fortfarande en chans, om än teoretisk, att delmålet för nollvisionen om högst 270 trafikdöda 2007 ska nås.

Han förordade en rad drastiska åtgärder när MHF:s trafiksäkerhetsseminarium inleddes på tisdagen.
Det handlar inte bara om att göra alla höghastighetsvägar mötesfria, dynamiska hastighetsgränser och yrkestrafiktillstånd kopplade till trafiksäkerhet.
Skogö ser också en rad åtgärder som kan inkräkta på den personliga integriteten.
Han förordar en kraftig utökning av den automatiska fartövervakningen.
Och han föreslår ägaransvar vid fortkörning, precis som när det handlar om parkeringsböter.

Blickar utomlands
- Vi borde trafiksäkra uppåt tusen mil väg med automatisk fartövervakning. I dag finns sådan på 27 mil. I dag vet vi att det är ett stort problem att identifiera förare. Inför därför ägaransvar menar Skogö.
- Man får väga integritetsfrågor mot effektivitetsfrågor, hävdade han och sa att ägaransvar redan förekommer i andra länder.
Vägverkschefen vill också kasta blickarna utomlands när det gäller rattfyllerier.
- Att införa hjulboja på de bilar där föraren är rattfull vore effektivt, menade han. Han kastade också fram tanken att det kanske är hög tid att göra allvar av tankarna på att införa obligatorisk hjälmanvändning för cyklister även till priset av att färre kommer att cykla.
Tidigare under dagen talade också näringsminister Björn Rosengren sig varm för betydligt fler plåtpoliser. Gärna också fler trafikpoliser. Men viktigast i dag är en attitydförändring hos trafikanterna. Och det åstadkommer vi inte på en dag.
Så kan man kort sammanfatta näringsministerns ståndpunkter från inledningen MHF-seminariet.
MHF står för Motormännens helnykterhetsförbund.
De 450 deltagarna samlades inledningsvis på Sveriges mest berömda badstrand i styv pålandsvind för en manifestation mot den ökande trafikdöden.
Den avslutades med att 2 509 vita ballonger släpptes upp i skyn. Det är lika många som antalet dödsoffer i trafiken sedan nollvisionen antogs av riksdagen för fem år sedan.

Målet avlägset
Nu stiger dödssiffrorna igen och målet förefaller allt mer avlägset. Rosengren valde att konstatera att Sverige, jämsides med England och Norge, fortfarande är världens trafiksäkraste land och att det i dag dör färre människor än någonsin om man tar hänsyn till trafikökningen.
Moderatorn Ulf Wikbom var mer drastisk i sin lägesbedömning. Han sa så här:
- Döden leder i halvtid. Nollvisionen är inte en vision längre, snarare en hägring.
Nollvisionens delmål är att inte fler än 270 döda 2007, tio år sedan den antogs. Förra året dog mer än dubbelt så många.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons