Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Tyskar taröver hamnen?

+
Läs senare

GÄVLE
Europas ledande företag inom containerhantering, tyska Eurogate, kan komma att ta över containertrafiken i Gävle hamn. Eurogate är ett av de företag som för diskussioner med Gävle kommun i försöken att hitta investeringsvilligt kapital till hamnen.

Enligt vad GD erfar finns det nu flera företag som är intresserade av att delta i utvecklingen av hamnen.

Haveri i vintras
Gävle kommuns första försök havererade i vintras, som Gefle Dagblad berättat om i åtskilliga artiklar. GD kunde vid årsskiftet avslöja att en av de inblandade i den första hamnaffären var en tidigare efterlyst ekobrottsling som uppträdde under falskt namn i kontakterna med kommunen och med sina affärskompanjoner.
Kommunen sa nej till fortsatta diskussioner med de inblandade företagen Cliffstone och PMS Limited och började i stället se sig om efter nya samarbetspartners.
Enligt uppgifter till GD finns det flera stora aktörer med i de nya diskussionerna. Regelrätta förhandlingar inleds inom kort och Eurogates intresse gäller bland annat containerhanteringen.

Bildades 1999
Eurogate bildades 1999 i ett samarbete mellan två tyska transportföretag och har i dag över 4 000 anställda. Bolaget driver bland annat tio containerterminaler i Tyskland, Italien och Portugal, på egen hand eller i samarbete med andra företag. Eurogate har också nyligen beslutat att satsa närmare en miljard kronor i utvecklingen av en rysk hamn.
Gävle hamn har den mest omfattande containertrafiken av alla svenska ostkusthamnar. På fyra år har trafiken mer än fördubblats och ökningen förväntas fortsätta i åtskilliga år framöver.

Behöver kapital
Men hamnen behöver tillgång till friskt kapital för att inte slås ut i den snabba utvecklingen av godstrafiken på Östersjön. För containertrafiken behövs nya kranar och en helt ny terminal för att kunna ta emot större fartyg och hantera större godsmängder. Dessutom krävs investeringar för nya kajer och större djupgående i hamnen. Totalt handlar det om investeringar för flera hundra miljoner kronor.
Kommunalrådet Mats Ågren vill inte kommentera enskilda företags intresse i en ny hamnaffär, men bekräftar att det kan bli aktuellt med förhandlingar inom kort.
- Det finns inget färdigt förslag. Förhoppningsvis kommer vi igång med förhandlingar i slutet av den här månaden, säger Mats Ågren.

Flera bitar återstår
Därefter återstår det att passa in åtskilliga pusselbitar innan en uppgörelse om hamnen kan bli klar. Enligt Mats Ågren måste eventuella investerare ha besked om staten är beredd att satsa pengar på att förbättra vägar, järnvägar och inseglingsrännan i hamnen.
- Om man inte har positiva besked om infrastrukturen är det svårt att ta steget fullt ut.
Dessutom tror han att Stockholms hamn måste släppa ifrån sig mer av godstrafiken till Gävle för att motivera de stora investeringarna i Gävle. En fortsatt diskussion med de ansvariga i Stockholm är också en av förutsättningarna för att ro hela projektet i hamn.
SVEN-OLOF EKMAN
026 - 15 96 42
svenolof.ekman_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons