Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverksnej till Hamnleden

GÄVLE
Vägverket vill inte ta över ansvaret för Hamnleden och betala för en ny vägsträckning på minst 60 miljoner kronor. Något kommunen tycker är lämpligt med tanke på att den väntade expansionen i hamnen har riksintresse.

Annons
Nu får regeringen pröva frågan.
- Vi ska uppvakta regeringen ändå för att föra fram våra åsikter om infrastruktursatsningarna, både på väg och järnväg. Vi får väl ta med det här också då, säger kommunalrådet Mats Ågren, s.
Som GD berättat tidigare blir det allt mer buller och avgaser från den ökande tunga trafiken till och från Gävle hamn. Något som även är en olycksrisk.

Stora investeringar
Eftersom man hoppas på stora investeringar i hamnen så ska det leda till ännu fler transporter. Hamnen blir då en viktig faktor för utvecklingen av näringsliv och sysselsättning i hela den östra mellansvenska regionen är det tänkt.
Kommunen vill därför bygga en ny sträckning av vägen som minimerar störningar för de boende i Källhagen. Dessutom ska det byggas broar för att gående, cyklister och ryttare ska kunna röra sig säkert.
Men allt detta kostar pengar. Minst 60 miljoner kronor i ett första skede, berättar Mats Ågren.
Eftersom kommunen även har en hel del andra investeringsbehov så vore det skönt att låta staten, via Vägverket, ta kostnaderna.
Det blir inte en hamn som bara kommunen har nytta av. Den kommer att serva en stor region, bland annat Stockholm, och har riksintresse, anser han.
- Vi har länsstyrelsen med oss på det här och jag tycker att vi har väldigt goda skäl, säger kommunalrådet.
Vägverket hänvisar i sin skrivning till regeringen att Gävle kommun fick avslag på en liknande begäran hos regeringen 1991.

Riksintresse
Sedan dess har inget väsentligt nytt inträffat utöver att hamnen klassats som riksintresse. Men det var inte någon hemlighet förra gången heller, hävdar Vägverket. Myndigheten hänvisar även till en liknande begäran från Karlskrona kommun i maj i år. Där gick regeringen på Vägverkets linje.
När regeringen kan behandla frågan om ansvaret för Hamnleden är oklart.

Mattias Jonsson
026-15 96 12
mattias.jonsson@gd.se
Annons
Annons
Annons